3 miljoenste Dacia op 10 jaar tijd

Dacia verkocht tijdens het internationale autosalon van Parijs zijn 3 miljoenste wagen aan een particulier. De gelukkige koper, een Spanjaard, kreeg de sleutels van zijn nieuwe Dacia Sandero persoonlijk van de internationale verkoopdirecteur van de Renault Groep, Nicolas Wertans.

Deze week werd op de Mondial de l’Automobile in Parijs, een internationaal autosalon dat nog tot 19 oktober loopt, de 3 miljoenste Dacia in Europa verkocht. De koper is een Spanjaard die voor de Dacia Sandero Stepway koos, een model dat al enkele jaren geproduceerd wordt en opvalt door zijn wat sportieve en avontuurlijke uiterlijk. De koper kreeg op de autostand van Dacia op de beurs in Parijs de sleutels overhandigd.


Gelukkige verjaardag, Dacia

De verkoop van de 3 miljoenste Dacia valt mooi samen met de verjaardag van het bedrijf. Het Roemeense automerk Dacia bestaat eigenlijk al sinds 1966, maar het merk werd pas succesvol nadat het bedrijf werd overgenomen door de Renault Groep. Na de overname door Renault, werd Dacia een duurder, maar nog steeds erg betaalbaar, merk dat kwalitatief sterk geëvolueerd was. Vanaf 2004 dringt Dacia pas echt door in Europa met een aantal vernieuwde modellen en introduceert het op korte tijd een aantal populaire modellen, waaronder de Dacia Duster en de Dacia Sandero. Het erg jonge merk heeft Europa op korte tijd kunnen veroveren. Nu, tien jaar later, heeft Dacia namelijk haar 3 miljoenste auto verkocht in Europa.


Stijgende verkoop

Begin dit jaar nog verklaarde Karl Schuybroek, de woordvoerder van de Renault Groep, dat de verkoop in de meeste Europese landen in 2013 met ongeveer 7% achteruitgegaan is, behalve in België, waar de verkoop stabiel gebleven is. Binnen de Renault Groep, dat naast de productie van Renault en Dacia ook aandeelhouder is bij Volvo, zou Dacia zelfs de sterkste stijger zijn. Die positieve evolutie heeft zich doorheen 2014 voortgezet. Zo steeg de verkoop van Dacia’s wereldwijd in het eerste semester van dit jaar al met 24,4%. Het bedrijf is van plan de verkoop nog sterker te laten stijgen door tegen het einde van dit jaar haar wagens ook in Israël te introduceren. In Europe alleen steeg de verkoop al met meer dan 36%. Dat zou verklaard kunnen worden door de introductie van het merk in een aantal nieuwe Europese landen. Sinds 2013 zijn de wagens van het merk Dacia ook in Ierland, Malta, Cyprus, Noorwegen, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk in het straatbeeld te spotten.


Modern en betaalbaar

Het succes van het merk schuilt volgens internationaal verkoopdirecteur Wertans in het vertrouwen dat Dacia uitstraalt. De wagens zijn solide, betrouwbaar en veilig. Bovendien zien ze er ook modern uit, kunnen ze met alle comfort worden uitgerust en zijn ze betaalbaar. Al de elementen die de consument in een auto zoekt, vindt hij terug in het merk Dacia. Vooral de Dacia Duster is erg populair. Toen de Duster in 2010 pas gelanceerd werd, plande Dacia een hele marketingcampagne rond het model. Die campagne heeft zijn vruchten afgeworpen, want dat jaar kon de fabriek in Roemenië de bestellingen niet meer volgen, waardoor de wachttijden voor een nieuwe Dacia Duster opliepen tot wel 6 maanden. Ondertussen heeft het bedrijf een aantal nieuwe fabrieken gebouwd om de vraag naar haar wagens beter op te vangen.

Wilt u zelf een nieuwe Dacia kopen maar moet u daarvoor eerst van uw oude wagen af? Wij kunnen gratis en online uw oude wagen verkopen.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands