80 fietsostrades in Vlaanderen
Vlaanderen is bezig met de aanleg van 80 fietssnelwegen of fietsostrades. Dankzij die fietsostrades zouden fietsers sneller afstanden tussen (grote) steden kunnen afleggen, waardoor met de fiets naar het werk gaan ook interessanter wordt voor werknemers.
Een fietsostrade of fietssnelweg is een breed, afzonderlijk en ononderbroken fietspad dat ervoor zorgt dat fietsers snel en veilig met de fiets van hun woonplaats naar de stad kunnen. De fietsostrades krijgen een eigen route en zullen niet, of toch zo weinig mogelijk, onderbroken worden door kruispunten. Om gevaarlijke kruispunten te vermijden, wordt gewerkt met fietstunnels en fietsbruggen waardoor fietsers over of onder een kruispunt kunnen fietsen.
Minder auto’s, minder file
In Vlaanderen zouden er 80 fietsostrades komen. Op die fietssnelwegen zouden fietsers een constante snelheid van 20 km/uur kunnen halen én houden, want ze worden niet gehinderd door hindernissen, zoals kruispunten. Dankzij de fietsostrades zou het drukke autoverkeer op de Vlaamse snelwegen verminderd kunnen worden. Uit onderzoek blijkt dat Vlamingen op gemiddeld ongeveer 12,5 kilometer van hun werk wonen. Die afstand zou perfect overbrugd kunnen worden met de fiets. De aanleg van de fietsostrades en de stijgende populariteit van de elektrische fiets, waardoor werknemers snel en veilig naar het werk kunnen fietsen, zullen er ongetwijfeld voor zorgen dat met de fiets naar het werk gaan interessanter wordt dan uren met de auto in de file staan.
Overleg tussen provincies
De fietsostrades zullen in de verschillende provincies aangelegd worden. Volgens minister van mobiliteit Ben Weyts is het daarom erg belangrijk dat er goed overleg komt tussen de provincies, zodat de verschillende fietssnelwegen op elkaar aansluiten om zo het gemak van de fietsostrades voor de fietser nog groter te maken.
80 fietsostrades
De Vlaamse overheid heeft plannen om binnenkort 80 fietssnelwegen te kunnen inwijden. Van die 80 zijn er al een aantal die bijna volledig af zijn en dus binnenkort ook effectief in gebruik genomen zouden kunnen worden. Vooral in de provincies Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant zijn de fietsostrades vaak al van goede kwaliteit en kunnen ze al gebruikt worden, ook al zijn ze nog niet volledig af. In Oost-Vlaanderen zou al ongeveer 69% van de fietsostrades grotendeels aangelegd zijn. Een aantal van die fietssnelwegen in het netwerk kunnen al gebruikt worden door fietsers, maar ze moeten de fietspaden wel nog delen met andere gebruikers. Dat fietsers de fietsostrades moeten delen met andere gebruikers zal wel de bedoeling blijven. De fietssnelwegen zijn namelijk niet alleen toegankelijk voor fietsers, die al dan niet gebruik maken van een elektrische fiets, maar ook voetgangers, bestuurders van een segway en van een gehandicaptenvoertuig mogen gebruik maken van de fietssnelwegen. Voor al de gebruikers, behalve voor de fietsers, geldt een maximumsnelheid. Een segway, bijvoorbeeld, zal op een fietsostrade maar 18 km/uur mogen rijden.
Maakt u ook liever gebruik van fietsostrades? Hier kunt u uw wagen verkopen en investeren in milieuvriendelijkere vervoerswijzen.