Alles over de auto-industrie in 2020
Het mag geen verrassing heten dat het jaar 2020 een jaar geweest is waarin alle prognoses, voornemens en voorspellingen het raam uit konden. Het jaar van de Corona epidemie was een beroerd jaar voor velen. Hoe is het gegaan binnen de auto-industrie in 2020? Wat zijn de gevolgen van de coronacrisis en -maatregelen geweest en wat zijn de gevolgen geweest voor de auto-industrie in België?
De voorspellingen versus de realiteit
Als er één jaar is waarin de prognoses en de realiteit zo ongeveer haaks op elkaar zouden komen staan, dan is het 2020. De auto-industrie zou een flinke boost krijgen, waarbij de elektrische auto alle verkooprecords zou verbreken, maar de industrie kwam met een ander verhaal af. De verkoopcijfers doken namelijk diep in het rood. Dat begon overigens al op een vroeg moment, en daar zijn twee verklaringen voor. De uitbraak in Wuhan betekende dat de productie van auto’s moeilijker werd. Veel onderdelen worden gefabriceerd in China, waarbij gebruik gemaakt wordt van een on-demand keten.
Geen enorme ”ijzeren” voorraden dus, maar productie wanneer er vraag is naar bepaalde onderdelen. Als de vraag toeneemt en de fabrieken zijn gesloten, kunnen autoproducenten niet verder met hun productie. De andere reden is de economische onzekerheid waardoor luxere aankopen uitgesteld worden. De vraag naar auto’s nam daarmee al op een vroeg moment af in Europa.
Wat hieraan toegevoegd moet worden, is dat de economische neerwaartse trend niet begonnen is in maart of april met de coronapandemie voor de deur. Dit begon al eerder; al in januari 2020 liet de economie een dip zien en vielen de autoverkopen tegen.
Concrete cijfers voor de autoverkopen in 2020 in Europa
Al in het eerste kwartaal van 2020 kunnen we zien wat de invloed was van de matige economische situatie plus de coronamaatregelen. En dat heeft vooral betrekking op de maand maart, normaal gesproken de beste maand voor de autodealers. Waar er in maart 2019 bijna 1.8 miljoen auto’s verkocht werden in Europa, was dit slechts 870.300 in 2020. Dat is ruim minder dan de helft. Voor het eerste kwartaal betekende dit een afname van maar liefst 25%; er werden iets meer dan 3 miljoen nieuwe auto’s geregistreerd in de eerste drie maanden van afgelopen jaar.
April is de nekslag geweest voor veel bedrijven in de auto-industrie. Een terugval van 55% in maart was heftig, maar er was hoop op verbetering. Die kwam niet in april. De cijfers kelderden met maar liefst 76% ten opzichte van april 2019. En het noodweer zou nog even aanhouden.
In mei 2020 nog altijd 52% lager, in juni klokten we een minus 22% om in juli op -6% te landen. Augustus 2020 was opnieuw een aderlating met een minus 19%. Pas in september 2020 werden de cijfers voor het eerst positief; 3% meer autoverkopen dan in september 2019. In het vierde kwartaal doken de cijfers weer het rood in. Veel dealers moesten de deuren nog altijd gesloten houden en ook veel consumenten zagen hun inkomen opdrogen.
Hoe verliep dit in België?
De autoverkopen in België hebben een veel hardere klop gekregen dan bij bijvoorbeeld onze Noorderburen. Dealers hebben in België de deuren namelijk al veel eerder moeten sluiten. In april 2020 stortte de automarkt compleet in elkaar in België. Met slechts 5300 nieuwe inschrijvingen werd een daling van maar liefst 90% opgetekend. In de eerste vier maanden van 2020 vielen de verkopen bijna 37% lager uit dan dezelfde vier maanden van 2019, waarmee 2020 rampzalig startte voor de autodealers en alle aanverwante bedrijven. Toch wist de markt zich redelijk te herstellen. Medio december 2020 werd de balans voor het eerst opgemaakt voor heel het jaar. De verkoopcijfers voor 2020 kwamen 20% lager uit dan de verkoopcijfers over heel 2019.
De elektrische auto verdubbelde het marktaandeel echter van 1,5% naar 2.9%, nog altijd een schamel succes in absolute getallen.
De hybride is daarnaast nog steeds op het goede spoor. Had de hybride in 2019 een marktaandeel van 4,6%, in 2020 werd dit maar liefst 9,5%. Opvallend is het marktaandeel van de diesel van 31% naar 33% steeg.
Investeringen in en de ontwikkeling van de elektrische en zelfrijdende auto
Het meest opvallende in Europa was Volkswagen met de aankondiging medio 2020 dat ze maar liefst 73 miljard in elektrische auto’s gaan investeren. De belangrijkste investeringen worden gedaan om meer (betaalbare) modellen op de markt te zetten, de kennis en mogelijkheden te verbreden en efficiëntere systemen te ontwikkelen om zo het elektrisch rijden meer in de spotlichten te krijgen.
En de zelfrijdende auto? Amazon nam onder andere Zoox over en lijkt daarmee in te gaan zetten op de zelfrijdende taxi. Ook sloegen Waymo en Volvo de handen ineen; Volvo maakt de auto’s en het zusterbedrijf van Google ontwikkelt de software. Ook hier gaat het om zelfrijdende taxi’s. Verder was het vooral stil rondom autonoom rijden. Uber heeft zelfs de complete afdeling gesloten die werkte aan de ontwikkeling van de zelfrijdende auto: te duur, te lastig en verlies in het geloof dat dit op korte termijn een haalbare kaart is die zichzelf terugbetaalt.
Tot slot
Het kan aannemelijk lijken dat de technologische ontwikkelingen platvallen. Tegenvallende verkoopcijfers, minder geld te besteden, minder volk op de vloer. Toch is het tegendeel waar en eigenlijk is dat heel erg logisch. Het jaar 2020 is een eyeopener geworden voor auto-industrie én consument. Ook bij de autofabrikanten ging men terug naar de tekentafel, zoals altijd het geval is op het moment van een crisis. Bestaande plannen werden op de schop genomen, er werd gekeken naar nieuwe technologieën en oplossingen voor de bestaande uitdagingen. Dat schept een toekomstperspectief dat veel rooskleuriger is. Wellicht niet direct voor 2021.
Ondanks het dagelijks toenemende aantal gevaccineerde mensen is er veel tijd nodig om terug te keren naar een maatschappij zonder coronamaatregelen, angst en een economische druk die eigenlijk niet gedragen kan worden. Maar het mag duidelijk zijn dat de nieuwe plannen niet op de tekentafel zullen blijven liggen. Het jaar 2020 was een rampjaar voor de auto-industrie, de consument en de economie, maar het is tevens het jaar geweest waarin veel mensen besloten hebben dat het anders moet. Nu is het een kwestie van een nieuwe route uitstippelen, iets waar de auto-industrie al maanden mee bezig is.
Het volledige artikel is hier terug te vinden.