Auto importeren uit de VS: de belangrijkste punten op een rij
Amerikaanse auto’s uit de jaren 50, 60 en 70 spreken tot de verbeelding. Of het nu gaat om de zogenaamde muscle cars of pony cars, Amerikaanse oldtimers zijn erg populair in België. Ford Mustang, Pontiac Firebird, Cadillac Coupé de Ville, Lincoln Premiere Hardtop Coupé, ze hebben allemaal iets met elkaar gemeen: het zijn blikvangers met veel power.
Je kan zo’n Amerikaanse oldtimer bewonderen en kopen bij een garagist gespecialiseerd in Amerikaanse auto’s. Vind je bij de importeurs niet terug wat je zoekt? Dan kan je zelf aan de slag gaan en een auto importeren uit de Verenigde Staten. Wij leggen je uit hoe je dat doet.
Hoelang duurt de importprocedure?
Voor je aan de importprocedure begint, is het belangrijk te weten dat die procedure enkele maanden kan aanslepen. Na de onderhandelingen met de verkoper, moet de auto naar België verscheept worden. Afhankelijk van waar in de VS je je auto koopt en vanuit welke haven hij naar België gebracht wordt (westkust, oostkust of golfkust), duurt de overzeese tocht 10 tot 30 dagen. Eenmaal aangekomen in Europa, moeten de douaneformaliteiten nog in orde gebracht worden en moet het vervoer van de Europese haven naar je thuis geregeld worden. Ook dat kan een tweetal weken duren.
Welke documenten heb ik nodig?
De voertuigpapieren moeten volledig zijn. In de Verenigde Staten beschikt iedere auto over een “Certificate of Title” of “Title”. Dat document bevat het chassisnummer, de nummerplaat en informatie over de officiële eigenaar (“Registered Owner”). Onder “Lienholder” wordt ook vermeld of het voertuig eigendom is van een bank of financiële instelling. In dat geval is het voertuig niet het eigendom van de verkoper en moet een “Release”-document worden bijgevoegd. Zonder dat document is de verkoop niet rechtsgeldig. Voor je verdergaat met de importprocedure is het belangrijk te controleren of de documenten in orde zijn.
Hoe vervoer ik de wagen het best?
Er zijn twee opties: ofwel zorg je zelf voor het vervoer van je auto, ofwel regel je het vervoer met een internationaal transportbedrijf. Als je zelf naar de VS vliegt, kan je uiteraard de wagen goed bekijken en controleren voor je overgaat tot de effectieve aankoop ervan. Als de verkoop rond is, breng je hem zelf naar de haven. Daarvoor vraag je een Amerikaanse “One Day Permit” aan en sluit je een verzekering af bij, bijvoorbeeld, de Amerikaanse Automobile Club AAA. Voor het vervoer van je wagen kan je uiteraard ook de hulp inroepen van een internationaal transportbedrijf. Grote transportbedrijven hebben meestal kantoren langs de Amerikaanse kust en kunnen de auto zowel van de verkoper naar de Amerikaanse haven brengen als van de Europese haven tot op de eindbestemming. De verscheping en de declaratie zitten bij in het pakket. Houd er rekening mee dat je auto drie dagen op voorhand moet worden aangemeld bij de betreffende Amerikaanse haven en dat op dat moment ook de voertuigpapieren (Title en de aankoopfactuur) bij de douane moeten worden ingeleverd. Zorg dat je een kopie hebt van die papieren, want die documenten heb je ook in België nodig. In Amerika wordt uiteindelijk een Shipper’s Export Declaration (SED) opgemaakt.
Hoeveel kost de import uit de VS?
Naast de prijs voor de wagen, moet je rekening houden met de extra kosten die vasthangen aan de import uit de Verenigde Staten. Als je eerst nog met je muscle car door Amerika wilt reizen, moet je de Sales Tax betalen. Die taks is afhankelijk van de staat, maar ligt nooit hoger dan 9% op de aankoopprijs. Na de verscheping kan je de Sales Tax wel terugvragen. Als je je auto meteen na de aankoop naar België brengt, betaal je die taks niet. De vervoerkosten verschillen per transport- en scheepvaartbedrijf. Over het algemeen is de verscheping vanaf de westkust met een gemiddelde van € 1.000 iets duurder dan de verscheping vanuit New York, waar je gemiddeld € 800 betaalt om je auto tot in de haven van Antwerpen te krijgen. De invoerbelasting (10%) en de BTW (21%) zitten nog niet in die bedragen verrekend en worden berekend op het totaal van de aankoopprijs en de vervoerkosten.
Al de kosten opgeteld, kom je op een totaalbedrag van € 31.372,37. De extra kosten lopen dus op tot ongeveer de helft van het netto aankoopbedrag. Als je een bedrijf inhuurt om je te helpen bij de bemiddeling en de aankoop, betaal je uiteraard meer. Om met je auto te mogen rijden in België, moet je uiteraard de verzekering in orde maken en je auto inschrijven bij de DIV. Als je een oldtimer koopt in de VS, kan je overwegen die via Nederland te importeren. Op auto’s die ouder zijn dan 30 jaar en niet meer geproduceerd worden, moeten geen invoerrechten betaald worden in Nederland en geldt een BTW van 6%.
Vermijd risico’s
Een van de grootste risico’s is dat de wagen in minder goede staat verkeert dan op internet wordt beweerd. Als je niet zelf naar de VS kunt afreizen om de auto te controleren, check je best de website carfax.eu. Via die website kan je een rapport, het Carfax History Report™, opvragen over het voertuig dat je wenst aan te kopen. Dat rapport bevat informatie over de geschiedenis van de auto, eventuele defecten en vorige eigenaars. De Europese kantoren van Carfax in Spanje, Zweden of Slovenië helpen je graag verder als je met vragen zit. We raden je ook aan een transportverzekering af te sluiten. Met een Allrisk-verzekering is je auto volledig beschermd. Informatie over zulke verzekeringen kan je verkrijgen bij transportbedrijven en importeurs. Met bovenstaande tips haal je je favoriete Amerikaanse pony car zonder problemen naar België.