Automatische noodrem werkt écht
Auto’s worden tegenwoordig uitgerust met heel diverse technologieën die de veiligheid van de inzittenden en van andere weggebruikers moeten verhogen. Een nobel idee, maar jammer genoeg werken veel van die technologieën niet zo goed als gewenst. De automatische noodrem is een uitzondering: de noodrem is een nuttig instrument dat aanrijdingen helpt te vermijden.
Uit een studie van EuroNCAP en ANCAP, de Europese en Australische normen voor crashtests, blijkt dat de automatische noodrem die tegenwoordig al in sommige modellen is ingebouwd een positief effect heeft op het aantal aanrijdingen in zones 30 en 50.
38% minder kop-staartbotsingen
Die studie is de eerste die bewijst dat een automatische noodrem effectief is. Eerdere studies hadden wel al aangekondigd dat de technologie veelbelovend is en voorspelden ook dat de technologie waarschijnlijk een positieve invloed zou hebben op het aantal aanrijdingen in het verkeer. Volgens de studie van EuroNCAP en ANCAP is dat inderdaad zo. De automatische noodrem zou het aantal kop-staartbotsingen met 38% doen dalen. De automatische noodrem, internationaal bekend als Autonomous Emergence Braking (AEB), waarschuwt de bestuurder van de wagen als die het risico loopt op een aanrijding. De bestuurder krijgt eerst een waarschuwing van het systeem, zodat hij zelf nog de kans heeft om te remmen. Als de bestuurder niet reageert op de waarschuwing, zorgt AEB ervoor dat de auto toch remt. Op die manier kan een aanrijding toch nog vermeden worden. De gevolgen van een eventuele aanrijding zijn dankzij de noodrem op z’n minst een stuk lichter.
Slachtoffer van botsingen
Voertuigen die uitgerust zijn met een noodremsysteem hebben 38% minder kop-staartbotsingen dan dezelfde voertuigen zonder die technologie. De noodrem werkt voorlopig wel alleen bij lage snelheden tot 30 of 50 km/uur. Bij hogere snelheden heeft AEB geen effect meer. Een ander minpuntje van de automatische noodrem is dat auto’s die uitgerust zijn met de nieuwe technologie wel nog regelmatig het slachtoffer zijn van aanrijdingen. Als de noodrem in werking treedt, remt de wagen veel bruusker dan wanneer de bestuurder zelf remt. Achterliggers zonder AEB zijn daar niet op voorbereid en hebben geen tijd meer om te remmen. Om het positieve resultaat van de automatische noodrem optimaal te benutten, zouden alle auto’s uitgerust moeten worden met dat nieuwe systeem, zodat aanrijdingen tegen lage snelheden volledig vermeden kunnen worden. De positieve bevindingen van de studie zullen er alleszins toe leiden dat EuroNCAP in de toekomst rekening zal houden met de noodremtechnologie bij het toekennen van een veiligheidsscore aan nieuwe wagens. Autofabrikanten worden dus al aangemoedigd een noodrem in te bouwen.
Parkeersensoren falen
De automatische noodrem is dus al een goede uitvinding. Er zijn echter ook uitvindingen in de autosector die veelbelovend leken, maar uiteindelijk toch niet het gewenste resultaat opleverden. Een goed voorbeeld van zo’n overschatte veiligheidstechnologie zijn de parkeersensoren die tegenwoordig op veel auto’s geïnstalleerd zijn. Parkeersensoren geven de bestuurder een signaal wanneer hij een obstakel nadert. Op die manier kunnen bestuurders rekening houden met achterliggende obstakels die ze niet in hun spiegels kunnen zien. Het nadeel van die sensoren is dat ze enkel een waarschuwing geven wanneer er iets vlak voor of achter de wagen staat. Obstakels aan de zijkant van de wagen worden niet opgemerkt. Steeds meer auto’s beschikken over parkeersensoren, maar opvallend is dat de voorbije tien jaar het aantal parkeerongevallen met 30% gestegen is. Volgens bandenfabrikant Continental, die de invloed van parkeersensoren onderzocht heeft, zouden die problemen in de toekomst opgelost kunnen worden door automatische parkeerassistentie te combineren met een automatische noodrem. Automatische noodrem, parkeersensoren, ingebouwd navigatiesysteem, … Al die opties kunnen de prijs van uw tweedehandsauto sterk omhoog halen.