Belgische tweedehandsauto 8 jaar oud
In 2013 werden Belgische auto’s gemiddeld 8 jaar oud. Daarna worden ze verkocht als tweedehandsauto of ingeruild bij de aankoop van een nieuwe wagen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Belgische organisatie Car-Pass.
Uit het onderzoek van Car-Pass blijkt dat de wagens in het Belgische wagenpark ouder worden. 5 jaar geleden werden auto’s na 7 jaar en 10 maanden afgedankt en 20 jaar geleden werden auto’s zelfs maar 6,5 jaar oud. Nu worden tweedehandsauto’s gemiddeld 8 jaar en 1 maand oud.
14.233 kilometer
Car-Pass gaf midden dit jaar het jaarverslag van 2013 uit. In dat jaarverslag staan de gemiddelde leeftijd en de kilometerstand van tweedehandsauto’s in België opgetekend. Een Belgische tweedehandsauto heeft gemiddeld 14.233 kilometer per jaar afgelegd. Wanneer een tweedehandsauto verkocht wordt, heeft hij gemiddeld ongeveer 115.000 kilometer op de teller staan. Volgens Car-Pass zou de hogere leeftijd van tweedehands voertuigen te danken zijn aan de groeiende betrouwbaarheid van de wagens. Ook het onderhoud wordt steeds gemakkelijker. Bovendien geven veel autofabrikanten erg lange garanties. Denk, onder andere, maar aan de 7 jaar garantie van Kia en de 5 jaar garantie van Toyota.
Car-Pass
Car-Pass is de organisatie die de kilometerstand van wagens registreert en controleert. Bij de verkoop van een tweedehandsauto is de verkoper verplicht een Car-Pass te bieden aan de koper. Op de Car-Pass worden de kilometerstanden van de wagen op verschillende data aangeduid. De Car-Pass moet fraude met de kilometerteller tegengaan. Op de Car-Pass zou de kilometerstand steeds moeten stijgen. Bij een plotse daling is het mogelijk dat de kilometerstand werd teruggedraaid. Voordat de Car-Pass werd ingevoerd, werden tot 100.000 kilometerstanden aangepast. In 2013 bedroeg het aantal teruggedraaide kilometertellers iets meer dan 1.000. Het terugdraaien van de kilometerstand is een vorm van fraude die gepleegd wordt om een hoger bedrag te krijgen voor een tweedehandsauto. Een hoge kilometerstand vermindert namelijk de waarde van een occasie. De Car-Pass moet die fraude tegengaan, zodat kopers van een tweedehands wagen altijd over juiste informatie beschikken en niet te veel betalen voor een auto die niet zoveel waard is als de kilometerstand aangeeft.
Ouder dan 10 jaar
Febiac, de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie, houdt jaarlijks bij wat de leeftijd van het Belgische wagenpark is. Uit de cijfers van Febiac blijkt dat in 2013 een derde van de Belgische auto’s ouder was dan 10 jaar. Als de bestuurder regelmatig naar de garage gaat voor een controle en een onderhoud van de wagen, kan een tweedehandsauto van 10 jaar of ouder nog steeds een lange tijd gebruikt worden. In de Verenigde Staten wordt het ouders echter afgeraden een auto van 10 jaar of ouder te kopen voor hun kinderen als eerste auto. Een onderzoek bekeek de gemiddelde leeftijd van auto’s die betrokken zijn geraakt bij dodelijke ongevallen met tieners achter het stuur. Uit dat onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Amerikaanse jongeren die tussen 2008 en 2012 gestorven zijn in het verkeer met een wagen ouder dan 11 jaar reed. Dat zou komen doordat oudere auto’s vaak nog niet de veiligheidsfuncties hebben die wel in nieuwere auto’s zijn ingebouwd. Een soortgelijk onderzoek werd niet in België uitgevoerd.
Een tweedehandsauto is tegenwoordig ouder door de verbeterde technologieën. Verkoop uw 2dehands auto gemakkelijk online dankzij Ikwilvanmijnautoaf.be.