Bugatti Veyron La Finale – de laatste Veyron
Het is zover: de laatste Bugatti Veyron is verkocht. De wagen, die La Finale gedoopt werd, werd op het Autosalon van Genève verkocht aan een man uit het Midden-Oosten. De Bugatti Veyron La Finale sluit zo tien jaar geschiedenis af.
De Bugatti Veyron werd in 2005 geïntroduceerd. Op het Autosalon van Genève van dat jaar is de nieuwste Veyron te bewonderen, maar wie die garage graag in zijn garage zou plaatsen, heeft pech. De auto is al verkocht. Nog meer slecht nieuws: er komt ook geen nieuwe Veyron meer. De geschiedenis van dit historische model wordt nu, na tien jaar, met dat 450ste model afgesloten.
Snelste auto ter wereld
De Bugatti Veyron werd gebouwd met het doel de snelste en krachtigste auto in productie te worden. In die opzet is Bugatti geslaagd. Waar moest de auto aan voldoen? De superauto moest minstens de kracht van 1.000 paarden hebben en sneller dan 400 km/uur kunnen rijden. Bovendien moest de wagen die 400 km/uur zo snel mogelijk bereiken. De technici van Bugatti kregen verder ook de opdracht de wagen in maximaal 3 seconden een snelheid van 100 km/uur te laten bereiken. Alsof al die technische specificaties nog niet genoeg uitdaging waren, moest de wagen er ook nog sportief én chique uitzien. Mission impossible? Toch niet. De wagen ging uiteindelijk in 2005 in productie en werd meteen erg goed onthaald door een aantal belangrijke critici in de autosector, zoals de makers van Top Gear. De Bugatti Veyron Super Sport werd in 2013 door Guinness World Record bekroond tot snelste auto die op de openbare mag komen in productie ter wereld.
Allereerste Bugatti Veyron
Het automerk Bugatti werd in 1909 in Frankrijk opgericht. Na de dood van Ettore Bugatti, de oprichter van het merk, in 1947 kon het bedrijf niet blijven bestaan. Er was geen opvolging en het bedrijf ondervond sinds de Tweede Wereldoorlog financiële problemen. Er werd verschillende keren geprobeerd het bedrijf weer leven in te blazen. Dat lukte uiteindelijk in 1987. Een Italiaanse ondernemer kocht de merknaam en richtte Bugatti Automobili SpA op. Tien jaar later werd het bedrijf overgenomen door de Duitse Volkswagen Groep. De jaren nadien werden verschillende concepten voorgesteld, maar de eerste Bugatti onder Volkswagen ging pas in 2005 in productie: de Bugatti Veyron. De eerste Bugatti Veyron beschikte over 1.000 pk, had een 8.0 liter W16-motor die een topsnelheid van 408 km/uur kon bereiken. De Bugatti Veyron zou sowieso al zijn opgevallen door zijn technische specificaties, maar werd nog opvallender gemaakt door het uiterlijk. De wagen combineerde blauw en rood. Die kleuren komen ook terug in de 450ste en laatste Bugatti Veyron, maar dan negatief: wat blauw was bij de eerste Veyron, is rood bij de nieuwe Veyron en wat rood was, is nu blauw/zwart. De prestaties van de nieuwe Veyron zijn verbeterd ten opzichte van de eerste Veyron. Dit 450ste exemplaar kan een topsnelheid van 431 km/uur behalen met 1.200 pk.
Einde van Bugatti?
Tien jaar lang heeft Bugatti de Veyron gebouwd. Betekent het einde van de Bugatti Veyron dan ook het einde van het Franse merk in zijn geheel? Zeker niet. Bugatti zou al bezig zijn aan de constructie van een nieuwe superauto. De opvolger van de Veyron zou zelfs al bijna klaar zijn om voorgesteld te worden. Waarschijnlijk zal de nieuwe Bugatti op het Autosalon van Frankfurt later dit jaar worden voorgesteld en vanaf 2016 beschikbaar zijn. De opvolger zou de Bugatti Chiron worden met 1.500 pk en een topsnelheid van 460 km/uur. Die geruchten zijn nog niet bevestigd, daarvoor is het wachten op de officiële bekendmaking door het Franse merk. Wij houden u uiteraard ook op de hoogte via onze social media.