Car2go denkt aan Brussel
Autodelen is al langer een opkomend fenomeen. Verschillende bedrijven stellen al op verschillende plaatsen auto’s ter beschikking. In 2016 zou daar nog een bedrijf bijkomen: het Duitse Car2go wil vanaf dan ook in Brussel beschikbaar zijn.
Het systeem Car2go werd ontwikkeld door de Duitse autofabrikant Daimler. Daimler produceert wagens voor de merken Mercedes en Smart. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Car2go wagens van zijn eigen merken ter beschikking stelt van eender wie nood heeft aan een auto. Wie in de stad even een auto nodig heeft, kan dankzij Car2go een Smart “lenen”.
Open autodelensysteem
Het concept werd in 2008 ontwikkeld in het Duitse Ulm. Internationalisering volgde al vrij snel en tegenwoordig is Car2go wereldwijd al in 30 Europese landen en Noord-Amerikaanse staten beschikbaar. Het concept zou ook al door meer dan een miljoen autobestuurders gebruikt worden. Eind 2015 of begin 2016 zou Car2go ook in België beschikbaar zijn. Het bedrijf wil ook in Brussel zijn service aanbieden. Voor het bedrijf in België actief kan worden, moeten er wat wettelijke aanpassingen doorgevoerd worden. Op dit moment worden enkel gesloten systemen van autodelen toegestaan in België. In een gesloten systeem wordt de auto op een bepaalde plaats afgehaald en moet hij nadien ook terug op die plaats worden afgeleverd. Cambio en Zen Car maken gebruik van zo’n gesloten systeem. Car2go biedt een open systeem aan: de wagen hoeft niet terug teruggebracht te worden op het punt waar hij werd afgehaald, maar kan op een ander punt worden afgeleverd. Om Car2go in Brussel mogelijk te maken, wordt op dit moment al gewerkt aan een aanpassing van de wetgeving. Car2go zelf heeft tien tot twaalf maanden nodig om het autodelensysteem in een stad te installeren. In het beste geval zou het systeem dus eind dit jaar al in België beschikbaar zijn.
Geen vaste kosten
Iedereen met een geldig rijbewijs kan een lidmaatschap aanvragen om gebruik te kunnen maken van de diensten van Car2go. Met dat lidmaatschap kunnen automobilisten overal ter wereld de auto’s van het bedrijf gebruiken. De meeste bedrijven die autodelen aanbieden, rekenen vaste kosten aan, aangevuld met uurtarieven voor het gebruik van een wagen. Car2go vraagt geen vaste kosten, maar rekent enkel de effectieve gebruikskosten aan. Die kosten worden berekend per minuut, per uur of per dag. Leden kunnen eender wanneer een auto meenemen met behulp van hun lidkaart. Op voorhand reserveren is niet nodig, maar het kan wel.
Elektrisch rijden
Car2go houdt rekening met het milieu. Daarom zijn de wagens die ter beschikking worden gesteld van de leden allemaal elektrisch. Het bedrijf zou al bekroond zijn met een aantal milieuprijzen. Tijdens de rit geeft de wagen aan hoe ecologisch de rijstijl van de chauffeur is. Elektrische wagens moeten natuurlijk wel opgeladen zijn om ze te kunnen gebruiken. Wie de moeite neemt de wagen op te laden aan een laadpaal als de batterij bijna leeg is, krijgt daar gratis rijminuten voor in de plaats.
DriveNow van BMW
Daimler is niet de enige (Duitse) autofabrikant die een autodelenservice aanbiedt. Ook BMW heeft een project uitgewerkt. Het project DriveNow is beschikbaar in 5 Duitse steden en in Londen. Het concept is hetzelfde als dat van Daimler, maar met DriveNow krijgen autobestuurders toegang tot modellen uit het BMW- en MINI-aanbod. In tegenstelling tot Daimler biedt BMW niet alleen elektrische auto’s aan. BMW hoopt met het autodelensysteem bestuurders op termijn warm te maken een auto te kopen. Autodelen wordt namelijk veel gebruikt door jongeren die geen auto willen kopen door de te hoge kostprijs. Daimler en BMW bieden een goedkoper alternatief voor die bestuurders.
Met Car2go wordt het autodelenaanbod in België verder uitgebreid. U kunt online uw wagen verkopen om ook zelf van de voordelen van autodelen te kunnen genieten.