60 jaar Citroën DS – de godin van de weg
In 1955 werd de eerste Citroën DS voorgesteld in Parijs. De DS werd meteen een enorm succes. 60 jaar later worden de modellen niet meer uitgebracht als Citroën DS, maar is DS een apart merk naast Citroën. Een historisch overzicht van de Franse godin van de weg.
De plannen voor een nieuw Citroën-model werden in 1938 al opgestart. Citroën wilde de Traction Avant, die nog maar sinds 1934 in productie was, vervangen door een nieuw model. Het project werd geleid door drie grote mannen in de autosector: de Fransmannen André Lefèbvre en Paul Magès, die verantwoordelijk waren voor de technische kant van het project, en de Italiaan Flaminio Bertoni, die het design voor zijn rekening nam. Bertoni en Lefèbvre waren ook al betrokken bij de ontwikkeling van de Citroën Traction Avant. Met het nieuwe project wilden de drie mannen verschillende technieken in een wagen combineren. Jammer genoeg liep het project sterke vertraging op door de Tweede Wereldoorlog.
1955 – esthetische revolutie
In 1955 was het eindelijk zover: op 6 oktober werd de nieuwe Citroën DS eindelijk voorgesteld tijdens het Autosalon van Parijs. De auto sloeg in als een bom. Het design van de DS was enorm modern en futuristisch voor die tijd en op technisch vlak was de auto een hele vooruitgang. Citroën was de eerste autofabrikant die verschillende technologieën in een wagen verwerkte. De wagen was uitgerust met, onder andere, stuurbekrachtiging, voorwielaandrijving en verschillende hydraulische onderdelen, zoals een hydropneumatische vering en een hydraulische versnellingsbak. Citroën wist met de DS onmiddellijk heel wat bestuurders te overtuigen. In het Frans klinkt DS als “déesse”, wat godin betekent. De wagen werd dan ook al gauw de “godin van de weg” genoemd. Op een kwartier tijd waren al meer dan 700 auto’s verkocht. Aan het einde van die 6de oktober waren al 12.000 modellen besteld. Op een week tijd steeg dat aantal bestellingen tot 80.000. Het succes was overweldigend, maar had ook een keerzijde. Citroën kon het enorme aantal bestellingen niet zomaar verwerken. De eerste DS werd in 1956 geleverd.
1956 – vereenvoudigde DS
Al snel werden er nieuwe uitvoeringen uitgebracht. In 1956 verscheen de Citroën ID, een vereenvoudigde versie van de DS. De jaren nadien waren de DS en ID beschikbaar als break, als berline en als cabrio. Het topmodel van Citroën was de DS 19, die volledig naar de wensen van de bestuurder kon worden gemaakt. Bestuurders konden kiezen uit tientallen kleurencombinaties voor binnen- en buitenkant. De DS 19 was ook beschikbaar in een Prestige-uitvoering. Die wagen was erg populair onder politici door de luxueuze afwerking en de speciale opties die in en op de wagen geïnstalleerd konden worden. De bestuurdersruimte vooraan werd namelijk afgeschermd van de passagiersruimte achteraan door een doorzichtige scheidingswand. Om de communicatie met de chauffeur te vergemakkelijken, kon een intercom geïnstalleerd worden.
1962 – aanslag op De Gaulle
De Citroën DS kreeg heel wat lof toegezongen na de mislukte aanslag op generaal De Gaulle. Op 22 augustus 1962 werd de DS 19 van de Franse president De Gaulle aangevallen door de Organisation de l’Armée Secrète (Organisatie van het Geheime Leger), een extreemrechtse terreurorganisatie in Frankrijk en Algerije. De OAS vocht tegen de onafhankelijk van Algerije en pleegde daarvoor verschillende aanslagen op generaal De Gaulle, een van hun grootste tegenstanders. De wagen werd hevig onder vuur genomen. Twee wielen van de DS waren volledig doorzeefd met kogels, maar verder had de wagen geen schade, waardoor de chauffeur nog tegen een hoge snelheid kon wegrijden. Geen enkele andere wagen uit die tijd zou een dergelijke aanslag goed doorgekomen zijn. De godin heeft het leven van de president gered.
1969 – 1 miljoen godinnen
Exact 14 jaar na de introductie van het eerste exemplaar, wordt de miljoenste DS gebouwd. Dat exemplaar is een DS 21, een model dat in 1965 uitgebracht werd. Het feestexemplaar werd voorzien van een laagje gouden verf. De DS 21 was trouwens ook weer een hele vooruitgang op de voorgaande DS-modellen van Citroën. De koplampen werden voorzien van een automatisch systeem en de wagen kreeg in 1969 ook elektronische injectie. Citroën was de eerste Franse autofabrikant die elektronische injectie introduceerde.
1975 – de laatste DS
Het laatste DS-model is de DS 23. Die wagen werd in 1972 voorgesteld als de opvolger van de DS 21. Drie jaar later, in 1975, wordt de laatste DS geproduceerd. In totaal werden 1.330.755 wagens in die modellijn van Citroën gebouwd.
2009 – terugkeer van een icoon
Verrassing op het Autosalon van Genève: Citroën brengt een nieuwe conceptauto, meer bepaald een nieuwe DS, mee naar het Genève. Een jaar later wordt de Citroën DS3 voorgesteld. Het is het eerste model in een reeks die teruggaat naar het oorspronkelijke idee van Lefèbvre en zijn companen, namelijk een gloednieuwe, futuristische, opvallende auto bouwen. Al snel volgen de DS4 en de DS5.
2014/15 – van model naar merk
Tegenwoordig is de DS-lijn niet simpelweg meer een model van Citroën, maar is het een volwaardig merk naast Citroën. DS is nu het premiummerk van de Franse PSA-groep. Tijdens het Autosalon van Brussel van 2015 stelde DS een nieuw concept voor, de DS Divine. De goddelijke wagen ziet er opnieuw erg futuristisch uit en is uitgerust met hoogtechnologische snufjes. De wagen valt op door de geschubde structuur die doorloopt over de achterruit. Voorlopig zou DS nog geen productieplannen hebben voor de Divine.