Leven na de dood: comeback van de supercars
De autosector is een dynamische sector: nieuwe merken worden gecreëerd en oude merken verdwijnen van de radar. Soms blijken die verloren gegane merken toch nog levensvatbaar. Ikwilvanmijnautoaf.be gaat op zoek naar autofabrikanten die werken aan hun comeback.
Doorheen de jaren hebben heel wat autofabrikanten moeite gehad om te overleven. Sommige merken fusioneerden of werden verkocht om te kunnen blijven bestaan. Andere merken stierven een stille dood om enkele jaren – of soms zelfs enkele decennia – later weer op te flakkeren. Dat is onder andere gebeurd met deze merken.
Borgward
Het Duitse Borgward was tot 1963 een van de meest vooruitstrevende merken op vlak van design en technologie in Duitsland. Door financiële problemen moest de fabrikant in 1963 de boeken sluiten. 52 jaar later, in 2015, kondigde Christian Borgward, de kleinzoon van de oprichter, de comeback van Borgward aan. Tijdens het autosalon van Frankfurt in september 2015 werd een eerste model voorgesteld: de BX7. Het doel is dat model in 2016 klaar te maken voor verkoop. In eerste instantie wordt enkel de Chinese markt aangeroerd. In 2017 is het de beurt aan Europa. De Duitse fabrikant wil jaarlijks twee nieuwe modellen aan het publiek voorstellen. Daarbij zal de focus voornamelijk liggen op SUV’s.
Spyker
Verrassing alom: het Nederlandse merk Spyker, dat in 2012 nog failliet werd verklaard, staat op het Autosalon van Genève. Al hoeft dat misschien niet te verwonderen. De geschiedenis van de autofabrikant wordt getekend door faillissementen en herrijzenissen. Het merk werd al in 1880 opgericht. Na verschillende faillissementen, sloot het bedrijf in 1926 definitief de deuren om uiteindelijk in 2000 een comeback te maken. Tijdens het eerste decennium van deze eeuw bouwde de fabrikant verschillende exclusieve sportauto’s. Waarmee de Nederlanders precies naar Genève afzakken, is nog niet duidelijk. Verschillende bronnen gokken op een elektrische sportauto.
Fisker
Comebacks zijn niet alleen voor oude(re) vergeten autofabrikanten. Kijk maar naar Fisker. Fisker werd in 2005 opgericht in Californië en bracht dat jaar ook meteen twee modellen uit: de Fisker Tramonto en de Fisker Latigo. Het merk kreeg pas echt bekendheid toen het in 2008 de Fisker Karma uitbracht. De Karma was een van de eerste plug-in hybrides met een zogenaamde “range-extender” die ervoor zorgde dat de auto een grotere afstand kon afleggen. Door de te hoge productiekosten werd de auto echter geen succes.
Fisker werd in 2013 verkocht aan een Chinese firma, maar de oprichter van het merk komt dit jaar met een nieuw project, genaamd VLF Automotive. Tijdens het autosalon in Detroit zal hij twee modellen voorstellen, waarvan een vernieuwde versie van de Karma.
Alpine
Er wordt al langer gespeculeerd over de terugkeer van Alpine, dat sinds 1994 geen auto’s meer geproduceerd heeft. Moedermerk Renault heeft al vaker aangegeven nieuwe auto’s te willen produceren. In mei 2012 lekten er beelden uit van een nieuwe Alpine concept car: de Renault Alpine A110-50, om de vijftigste verjaardag van de Alpine A110 te vieren. In maart 2013 werd een nieuwe Alpine 36 onthuld, een racemonster met een Nissan V8-motor van 500 pk en een topsnelheid van 330 km/uur.
In de nieuwe sportauto vinden we dan ook onderdelen terug uit de sportversies van Renaultmodellen. Verwacht wordt dat de auto zal beschikken over een 1.8 liter viercilinder met 300 pk. De basis voor de onderdelen zal waarschijnlijk gehaald worden bij de Clio RS of de Megane RS. De wagen zal in 2017 in de showroom staan.
Gumpert Apollo
Het is goed mogelijk dat je nog nooit van deze auto gehoord hebt. Gumpert is een Duitse autofabrikant die in 2005 begon met de constructie van een supersportauto. De Gumpert Apollo zette een waanzinnige tijd neer op het circuit van Top Gear en versloeg zelfs de Bugatti Veyron, die beschouwd wordt als de snelste auto ter wereld. De Apollo had dus heel wat potentieel, maar het succes werd vroegtijdig afgebroken door het faillissement van Gumpert.
Begin dit jaar werd Gumpert verkocht aan een Chinese partij. De merknaam Gumpert werd daarbij vervangen door Apollo. Het eerste model, de Apollo Arrow, wordt tijdens het Autosalon van Genève voorgesteld en zal een verbeterde versie van de Gumpert Apollo zijn.
Naar welke comeback kijk jij het meeste uit?