Dacia Logan buist voor crashtest
De nieuwe Dacia Logan beschermt haar bestuurder en passagiers niet voldoende bij een frontale of zijdelingse botsing. Dat blijkt uit de resultaten van de Europese crashtest. Met 3 sterren op 5 is de nieuwe Logan gebuisd. De test werd uitgevoerd op de Dacia Logan MCV, de stationwagenversie van het nieuwe model.
De resultaten die de nieuwe Logan behaalde op de crashtest zijn teleurstellend. De crashtest geeft punt op 5. Nieuwe wagens zouden een score van 4 of 5 moeten krijgen. Met slechts 3 sterren op 5 zit de nieuwe Dacia onder het minimumresultaat.
Passagiers niet beschermd
Uit de crashtest blijkt dat het passagierscompartiment van de wagen erg wordt vervormd tijdens een frontale botsing. De botsing zorgde voor scheuren in de voetenruimte en voor een verschuiving van de pedalen, wat gevaarlijk is voor de voeten en de enkels van de bestuurder. Ook bij een zijdelingse botsing zijn bestuurder en passagiers niet goed beschermd. De zijairbag zou het hoofd van de bestuurder niet voldoende beschermen. Bovendien verschuift de stoel van de bestuurder ook, waardoor de gordel klem komt te zitten en de bestuurder niet bevrijd kan worden zonder de gordel door te snijden.
Dacia wél veilig
Dacia behaalde op de crashtest slechts 57%, wat overeenkomt met 3 sterren. Volgens de Nederlandse automobilistenorganisatie ANWB zouden nieuwe wagens tegenwoordig een score van minstens 70% of 4 sterren moeten behalen op de crashtest. Het ANWB vraagt daarom dat Dacia te tekortkomingen zo snel mogelijk aanpakt en verhelpt.
Na bekendmaking van de resultaten reageerde Dacia dat haar modellen veilig zijn en voldoen aan de veiligheidseisen die overal ter wereld gelden. De slechte resultaten zijn volgens de fabrikant zelf te wijten aan de strengere meetmethodes die tijdens de crashtest worden toegepast. De eisen en criteria om goed te scoren op de crashtest zijn dit jaar verstrengd, waardoor volgens Dacia auto’s die slechts 3 sterren behalen nog steeds erg veilig zijn. De fabrikant heeft beloofd te kijken naar de tekortkomingen, maar het is niet duidelijk of Dacia ook effectief maatregelen zal nemen naar aanleiding van de slechte resultaten.
Euro NCAP
De crashtest werd uitgevoerd door Euro NCAP, een instelling die sinds 1997 controleert hoe (on)veilig nieuwe auto’s zijn als ze betrokken zijn bij een ongeval. Tijdens de test wordt de veiligheid van een auto tijdens verschillende soorten botsingen getest. Bij de frontale botsing wordt gekeken wat er gebeurd wanneer twee even zware auto’s op elkaar botsen. Bij de zijdelingse botsing wordt op een stilstaande wagen aan de kant van de bestuurder ingereden. Bij de paaltest wordt dwars tegen een paal aangereden. Op die manier worden de airbags gecontroleerd. De resultaten van de Europese crashtest worden uitgedrukt in procenten die daarna worden uitgedrukt in sterren. Hoe beter het resultaat, hoe hoger het aantal toegekende sterren. Het maximumaantal sterren dat een wagen kan krijgen is 5. Een minder veilige auto krijgt uiteraard minder sterren. Over het algemeen worden wagens die 4 en 5 sterren krijgen als veilig beschouwd. Met een score van slechts 3 sterren zou Dacia dus niet geslaagd zijn voor de crashtest.
11 botsproeven
Samen met de nieuwe Dacia Logan werden nog 10 andere auto’s aan de crashtest onderworpen. Enkel Dacia behaalde een te lage score. Van de 10 andere wagens kregen 7 auto’s, waaronder de Ford Mondeo Wagon, de Volkswagen Passat en de Kia Sorento, een score van 5 sterren. De andere auto’s, waaronder 2 modellen van Smart, een Mini Cooper en een Opel Corsa, kregen 4 sterren toegekend voor veiligheid.
Weer gebuisd
Het is niet de eerste keer dat Dacia slechte resultaten krijgt voor de Europese crashtest. Een paar jaar geleden kreeg ook de Dacia Lodgy monovolume een score van amper 3 sterren. Ook tijdens die crashtest bleek dat de wagen fel vervormde bij een frontale crash wat de veiligheid van de inzittenden drastisch verminderde. De Dacia Sandero kreeg in datzelfde jaar van de Latin NCAP, de Latijns-Amerikaanse tegenhanger van de Euro NCAP, zelfs maar 1 ster voor veiligheid. Dacia bouwt dan wel budgetauto’s, maar klanten accepteren niet dat aan de veiligheid van de auto’s wordt geraakt om ze goedkoop te houden. Ook de NCAP vindt veiligheid het belangrijkste aan een wagen, ongeacht de prijs die de bestuurder ervoor betaald heeft. Op prestaties, comfort en uiterlijke kenmerken mag bespaard worden, zolang de wagen maar voor genoeg bescherming zorgt in gevaarlijke situaties.
Dacia doet het op vlak van veiligheid dus minder goed dan andere automerken. Meer weten over Dacia en auto’s in het algemeen? Volg Ikwilvanmijnautoaf.be online.