Elektrische taxi's in Brussel
Het gebruik van elektrische taxi’s in onze hoofdstad werd in 2013 al aangehaald door de regering. Officieel worden de nieuwe taxi’s 15 oktober aan het grote publiek in Brussel voorgesteld, maar sinds een paar dagen rijden er al een aantal elektrische taxi’s door de hoofdstad.
Voor de elektrische taxi’s deed de regering beroep op het Chinese bedrijf Build Your Dreams, afgekort BYD. Vorig jaar zocht de regering 19 exploitanten die elk een aantal taxi’s mogen aanleveren voor de Belgische hoofdstad. De keuze van die exploitanten werd gemaakt op basis van een juryrapport opgesteld door een gespecialiseerde jury en leidde tot de keuze om samen te werken met het Chinese Build Your Dreams.
Duurzame mobiliteit
Met de invoer van de elektrische taxi’s wil de regering mobiliteit in Brussel duurzamer maken. De elektrische taxi’s zijn een poging transportmiddelen zonder emissie in Brussel in te voeren. De taxi’s zien eruit als een monovolume. De wagen kan maximaal 140 km/uur rijden. Aangezien het de bedoeling is de wagens vooral binnen de ring te laten gebruiken, is het niet nodig dat de wagens een hogere snelheid behalen. Bovendien ligt de maximum snelheid op de autostrade in België op 120 km/u. Een topsnelheid van 140 km/u is dus ruim voldoende.
De elektrische taxi’s zijn uitgerust met een motor van 90 pk en ze kunnen na een enkele oplaadbeurt 300 km rijden. Die 300 km wordt wel enkel gehaald in het geval dat de elektrische taxi binnen stadsgrenzen kan blijven rijden. Voor verdere afstanden op snellere wegen zal de autonomie van de batterij lager liggen. De batterij opladen duurt amper 20 minuten en zou zo’n 2 euro per oplaadbeurt kosten. Dat is een pak goedkoper dan rijden met een wagen op diesel. Of dat prijsverschil ook te merken zal zijn in de prijs die taxigebruikers betalen om vervoerd te worden, is niet duidelijk.
De elektrische taxi’s verschillen qua uiterlijk niet van de gewone taxi’s die reeds in Brussel rijden, maar krijgen wel een apart logo waardoor duidelijk wordt dat het elektrische wagens zijn. Zo kunnen taxigebruikers toch het onderscheid maken tussen de gewone taxi’s en de elektrische taxi’s.
Niet de eerste
De eerste elektrische taxi’s werden in Osaka in Japan getest. De eerste tests waren positief, maar na een paar jaar bleek de autonomie van de batterij erg verzwakt. De wagens zijn nu verder uitgewerkt en verbeterd. In België zijn de elektrische taxi’s een primeur. Voorlopig is Brussel de enige stad waarin het gebruik van elektrische taxi’s gepland is. In enkele buitenlandse steden, zoals Amsterdam, Londen, Utrecht en een groot aantal Aziatische steden, zijn elektrische taxi’s wel al eerder ingeburgerd. Het was de bedoeling de elektrische taxi’s al in het voorjaar van 2014 te introduceren. Die deadline werd niet gehaald. De introductie van de elektrische taxi’s in Brussel werd verplaatst naar volgende week woensdag 15 oktober. De taxi’s zullen ingehuldigd worden in het bijzijn van Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Pascal Smet. Wilt u uw elektrische auto verkopen? Vul uw gegevens in en verkoop uw auto aan onze auto opkopers.