De eye-tracking technologie van Opel
Opel lanceert binnenkort een nieuwe eye-tracking technologie voor de koplampen. De eye-tracking technologie volgt de oogbewegingen van de bestuurder om zo de intensiteit en de richting van de verlichting aan te passen.
Opel introduceerde al eerder adaptieve technologieën voor de koplampen van verschillende modellen. Het nieuwe systeem dat gebruikmaakt van eye-tracking zal het actuele AFL Bi-Xenonsysteem vervangen. Voorlopig is het nog niet duidelijk wanneer dat zal gebeuren. Volgens Opel is de eye-tracking technologie klaar voor gebruik, maar het Duitse merk laat weten dat die technologie voorlopig nog toekomstmuziek is en niet meteen in productie zal gaan.
Van AFL Bi-Xenon naar eye-tracking
Opel stelde AFL (Adaptive Forward Lighting) Bi-Xenon verlichting voor het eerst voor bij de introductie van de Opel Mokka. AFL betekent dat de koplampen van de wagen aangepast worden aan bochten en scherpe hoeken. Adaptieve koplampen verlichten de weg efficiënter dan vaste koplampen, waardoor het ook een stuk veiliger wordt in het donker te rijden. De verlichting wordt automatisch aangepast aan de wegomstandigheden, de verkeerssituatie en de rijsnelheid. Het zicht van de bestuurder wordt zo sterk verbeterd, zonder daarbij andere bestuurders te hinderen. Die adaptieve technologie wordt nu opnieuw aangesproken voor de eye-tracking technologie die Opel in de toekomst in nieuwe auto’s wil integreren. Eye-tracking wordt in wetenschappelijke circuits al regelmatig gebruikt voor onderzoeken. Opel is het eerste automerk dat die eye-tracking praktisch gaat toepassen. Daarvoor werkte het merk samen met de Universiteit van Darmstadt.
Eén camera
Voor wetenschappelijk onderzoek worden vijf tot tien camera’s gebruikt om oogbewegingen nauwkeurig te volgen. Opel wil echter maar een camera gebruiken die in de achteruitkijkspiegel verwerkt zit. De camera, die voorzien is van infraroodsensoren en lichtgevoelige diodes, geeft commando’s door die ervoor zorgen dat de koplampen aangepast worden aan de situatie. De uitwerking van het eye-trackingsysteem was niet eenvoudig. In het verkeer worden heel vaak en erg snel oog- en hoofdbewegingen gemaakt. De koplampen hoeven uiteraard niet al die bewegingen te volgen. Daarom werd de technologie voorzien van een filter die de bewegingen van de bestuurder vertraagt. Opel heeft er ook voor gezorgd dat de technologie niet voor elke bestuurder van de wagen apart afgesteld hoeft te worden.
Opel OnStar
Opel kondigde op het Autosalon van Genève, dat van 5 tot 15 maart plaatsvond, ook een nieuwe technologische assistent aan voor bestuurders: de Opel OnStar. Met OnStar wordt een wagen verbonden met een centrale die al de gegevens van de wagen opslaat. Dat heeft als voordeel dat er al snel hulp gestuurd kan worden in geval van pech, maar dat is niet alles. Bestuurders kunnen hun auto vanuit hun zetel bedienen. Lichten vergeten uit te zetten? Auto gestolen? Geen probleem, lichten doven en de auto uitzetten kan eenvoudig van thuis uit met OnStar. Een dergelijke technologie werd 20 jaar geleden door General Motors al toegepast op een Cadillac, dus helemaal nieuw is het systeem niet. OnStar zal niet meteen in België ingebouwd worden. In Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk kunnen bestuurders wel gebruikmaken van een digitale assistent. Uiteraard krijgt deze technologie heel wat kritiek te verwerken. Via OnStar zou Opel heel gemakkelijk verschillende gegevens kunnen verzamelen die daarna ook weer verkocht kunnen worden. Volgens Opel zouden bestuurders zelf kunnen bepalen welke gegevens gebruikt mogen worden, maar het feit blijft dat Opel erg gemakkelijk grote databanken vol gegevens kan aanleggen. Eye-tracking en OnStar, zou u uw auto willen uitrusten met zulke technologieën? Laat het ons weten via onze social media!