Fiat stuurt Ferrari naar de beurs
Ferrari is sinds 2008 bijna volledig eigendom van de Italiaanse Fiat groep. 90% van de aandelen van Ferrari zou in handen zijn van Fiat. De overige 10% is nog in handen van de Ferrari-familie. Aan die alleenheerschappij van Fiat lijkt een einde te komen: de aandelen van Ferrari gaan naar de Amerikaanse beurs.
Er was al een tijdje onduidelijkheid over wat er met Ferrari zou gaan gebeuren. Ferrari werd in 2008 gekocht door Fiat en maakt sindsdien deel uit van de Fiat-Chrysler Groep. Fiat zit echter al sinds 2012 in financiële moeilijkheden. Dat komt voornamelijk door de crisis in Italië, waardoor de grootste afzetmarkt van het Italiaanse automarkt financieel minder sterk staat. Dat jaar daalde de autoverkoop in Italië met 24%. Zo’n sterke daling in de autosector werd niet meer vastgesteld sinds het einde van de jaren 1970.
Ferrari naar de beurs
De tegenvallende autoverkopen brengen de Italiaanse autofabrikant in financiële problemen. Om aan die problemen te ontkomen, heeft de fabrikant zopas besloten de Ferrari-aandelen te verkopen. Fiat maakt 10% van de aandelen vrij om publiekelijk te verkopen. Het grootste deel van de aandelen gaat naar de aandeelhouders van de Fiat-Chrysler Groep. Uit de verkoop van de aandelen hoopt Fiat nog een 5 miljard euro te krijgen. Volgens analisten is dat echter wat hoog gegrepen. De aandelen van Ferrari zouden een 3 miljard euro waard zijn, wat nog steeds een smak geld is. De aandelen gaan in eerste instantie vooral naar de Amerikaanse beurs, maar het is mogelijk dat Fiat met Ferrari ook naar de Europese beurs stapt.
Slechte cijfers voor Fiat
Fiat doet het in heel Europa niet zo goed, zeker niet in vergelijking met andere Europese automerken, zoals het Duitse Opel en de Franse PSA Peugeot-Citroën groep. In de jaren 1990 had Fiat nog een marktaandeel van 13% in West-Europa. Dat aandeel is gedaald tot nog maar 6%. Ook het aantal geproduceerde wagens is bijna gehalveerd. Rond de eeuwwisseling produceerde Fiat nog een miljoen auto’s per jaar. Tegenwoordig is dat aantal gedaald tot 550.000. De fabrieken van Fiat zouden nog maar op ongeveer 53% van hun vermogen draaien. Daarmee is Fiat de autofabrikant met de laagste productie in Europa.
Hulp van Chrysler
Om uit de financiële problemen te geraken, heeft Fiat in 2012 de hulp ingeroepen van haar Amerikaanse partner Chrysler. Door aandelen van Chrysler over te kopen, kon de Italiaan ook gebruik maken van de financiën van de Amerikaanse fabrikant. Sinds augustus 2014 zijn Fiat en Chrysler officieel volledig gefusioneerd in FCA, Fiat Chrysler Automobiles. Ook Ferrari maakte deel uit van die groep, maar nu werd dus besloten die dochteronderneming af te stoten om geld vrij te maken voor nieuwe projecten. Wilt u meer weten over Fiat, Chrysler, Ferrari en alle andere denkbare automerken? Volg Ikwilvanmijnautoaf.be online en blijf op de hoogte!