Foutparkeren? GAS-boetes!
De reglementering rond de GAS-boetes, Gemeentelijke Administratieve Sancties, heeft de laatste jaren in België al veel inkt doen vloeien. Sinds kort is er een nieuwe GAS-boete bijgekomen: foutparkeerders kunnen nu ook beboet worden met behulp van een GAS-boete in plaats van met een bekeuring van het parket.
Het doel van die GAS-boetes is foutparkeerders sneller te bestraffen. Tegenwoordig verloopt de procedure voor foutparkeren, bijvoorbeeld op een zebrapad of op een fietspad, via het parket. De kans dat een foutparkeerder die boete daadwerkelijk moet betalen, is echter klein. Het parket heeft namelijk zwaardere zaken te behandelen, waardoor een niet betaalde verkeersboete sneller over het hoofd gezien wordt.
Alle foutparkeerders bestraffen
Met de GAS-boetes is het vooral de bedoeling ook zware foutparkeerders aan te pakken. Nu krijgen enkel bestuurders die hun auto op een betaalplaats parkeren zonder daarvoor te betalen een boete in de bus waar ze niet onderuit komen. Dat komt doordat die boetes niet voorbij het parket gaan, maar rechtstreeks door de parkeerbedrijven uitgeschreven en opgeëist worden. Zwaardere parkeerovertredingen, zoals parkeren op een voet- of fietspad of op een andere verboden en storende zone, komen wel voorbij het parket, maar worden daar sneller aan de kant geschoven, doordat ze niet als prioritair beschouwd worden. Het is dus vrij eenvoudig om ongestraft een boete voor zwaardere verkeersovertredingen niet te betalen. De GAS-boetes zouden daar verandering in moeten brengen. In drukke steden zorgen foutparkeerders voor veel overlast. Het feit dat ze daarvoor niet bestraft werden, wekt veel frustraties op. Daarom werd bekeken of de GAS-boetes ook voor foutparkeerders ingevoerd zouden kunnen worden. Op die manier beheert de stad zelf het systeem van parkeerovertredingen: de stad stelt zelf parkeerregels op, controleert ze zelf en mag zelf de foutparkeerders beboeten. De GAS-boetes voor foutparkeerders kunnen worden uitgeschreven door gemeentelijke ambtenaren, politiemensen en door parkeerwachters van autonome parkeerbedrijven in de stad of gemeente. Dankzij de GAS-boetes innen de gemeenten onmiddellijk het verschuldigde geld. In het oude systeem, waarbij foutparkeerders beboet werden via het parket, inde de Federale Overheidsdienst Financiën de boetes, waarna het geld doorgestort werd naar de gemeentes. De GAS-boetes zouden dus voor een efficiëntere en eerlijkere beboeting zorgen.
Mechelen is koploper
Mechelen is de eerste stad waar het GAS-systeem ook voor parkeer- en algemene verkeersovertredingen ingevoerd werd. En het systeem lijkt goed te werken. Mechelen geeft aan dat ze dankzij de GAS-boetes meer grip heeft gekregen op foutparkeerders. De GAS-boetes hebben ook al heel wat geld in het laatje gebracht. Zo verwacht Mechelen tegen het einde van dit jaar 1,5 miljoen euro te hebben verdiend met het uitschrijven van parkeerboetes via het GAS-systeem. Mechelen controleert chauffeurs trouwens niet alleen op foutparkeren, maar deelt ook GAS-boetes uit voor meer algemene verkeersovertredingen. Wie in Mechelen een autovrije straat inrijdt, mag zich ook aan een GAS-boete verwachten. Ook andere steden zijn bezig het GAS-systeem voor verkeersovertredingen in te voeren. Enkel in Limburg zijn er nog geen plannen voor het invoeren van GAS-boetes voor foutparkeerders. Wilt u meer weten over GAS-boetes en ander autonieuws? Blijf op de hoogte via Ikwilvanmijnautoaf.be.