Grote terugroepactie bij Nissan en Toyota
De voorbije twee weken werden een aantal grote terugroepacties op poten gezet door een aantal grote autofabrikanten. De grootste terugroepacties werden gevoerd door de Japanse fabrikanten Nissan en Toyota.
Twee weken geleden riep Toyota wereldwijd nog 1,75 miljoen wagens terug door verschillende gebreken. De getroffen wagens kwam vooral uit de Verenigde Staten en uit Japan. Vooral de Lexus Luxury en de Toyota Auris worden geviseerd bij deze terugroepactie. De wagens zouden een probleem hebben aan de brandstoftoevoerbuizen, waardoor lekkage mogelijk is. Om dat te vermijden, is een herstelling die een drietal uur in beslag neemt nodig. De getroffen auto’s worden gratis hersteld. In België zouden 822 wagens van het luxemerk Lexus teruggeroepen worden.
Niet de eerste keer
Deze grote terugroepactie is niet de eerste voor Toyota dit jaar. Het bedrijf heeft dit jaar al vier grote terugroepacties uitgevoerd waarbij telkens meer dan 1 miljoen wagens betrokken waren. Ook toen was Lexus, het luxeautomerk van de Japanse fabrikant, getroffen. Bij de vorige terugroepacties waren er problemen in het remsysteem, bij de ophanging van het reservewiel, aan de stuurkolom of aan de rails waarop de stoel bevestigd is. De verschillende gebreken hebben niet tot ongevallen geleid.
Ook terugroepactie bij Nissan
Ook Nissan roept wereldwijd honderdduizenden auto’s terug. Het merk heeft problemen met de airbags die geleverd worden door het Japanse bedrijf Takata. In totaal roept Nissan 260.000 auto’s terug, waarvan 1.100 in België. Het zou gaan om Nissan Micra’s die gebouwd werden over een periode van twee jaar, van mei 2010 tot juli 2012. De problemen met de airbags van Takata komen voor bij verschillende grote automerken. In totaal zouden de defecte airbags wereldwijd in bijna 5 miljoen auto’s geïnstalleerd zijn. Naast Nissan zijn ook Mazda, Honda, BMW, General Motors en Toyota betrokken bij de defecten. Ook modellen van die fabrikanten die tussen 2000 en 2007 geproduceerd werden, lopen gevaar. De fabrikanten zullen zelf de risicoklanten aanspreken en uitnodigen voor een controle en, indien nodig, een vervanging van de defecte airbags.
Defecte airbags veroorzaken ongevallen
Terugroepacties zijn niet altijd het resultaat van een groot aantal ongevallen. Vaak wordt een defect tijdig opgemerkt, voor er doden of gewonden vallen. De defecte airbags van Takata hebben wel al voor ongevallen gezorgd. Het probleem met de airbags is dat ze, zonder aantoonbaar technisch gebrek, zomaar kunnen ontploffen of in brand kunnen schieten. Bovendien kunnen de airbags scheuren wanneer ze openspringen, bijvoorbeeld als gevolg van een botsing, en er komen dan ook kleine metalen stukjes vrij die door de kracht van de opengesprongen airbags tegen de chauffeur en eventuele passagiers gekatapulteerd worden, wat voor ernstige verwondingen zorgt.
Een gekend probleem
De wereldwijde terugroepactie naar aanleiding van de defecte airbags van Takata lijkt te laat te komen. In 2004 al werd een eerste ongeval geregistreerd waarbij de bestuurder van een Honda verwond werd door stukjes metaal die uit de airbag sprongen. Het incident werd afgedaan als een alleenstaand geval, maar uiteindelijk zijn er al 30 personen gewond geraakt en zijn er ook 2 doden gevallen. Sinds vorig jaar, bijna 10 jaar na het eerste ongeval, wordt er eindelijk toch tot actie overgegaan. In april 2013 werden al miljoenen auto’s teruggeroepen door defecte airbags. Ook in juni van dit jaar waren er weer grote terugroepacties om de airbags te controleren en te vervangen. Deze week werd opnieuw een terugroepactie gelanceerd, deze keer door Nissan.
Wilt u uw auto verkopen en tegelijkertijd op de hoogte blijven van de actualiteit rond auto’s? Ga dan naar Ikwilvanmijnautoaf.be.