Het chassisnummer controleren - zo doet u dat

Het chassisnummer of VIN-nummer (voertuigidentificatienummer) is een unieke code die in elk wegvoertuig wordt aangebracht als identificatie. Alle belangrijke informatie over het voertuig is gekoppeld aan het chassisnummer. Door op die code te zoeken, kan u dus heel wat informatie terugvinden over een auto. Dat is handig wanneer u een tweedehandsauto koopt of verkoopt.


Wat is het chassisnummer?

Het chassisnummer is dus een unieke code die in de chassis, of in de frame, van een voertuig gebeiteld zit. Het chassisnummer staat verder vermeld op het inschrijvingsbewijs van de wagen en vaak ook in het klein op de voorruit. Alle wagens ter wereld zijn voorzien van zo’n code. Op die manier kan er dus wereldwijd informatie opgezocht worden over een wagen.


In tegenstelling tot een nummerplaat blijft het chassisnummer voor een wagen altijd ongewijzigd. Wie in België van auto wisselt, neemt zijn nummerplaat mee naar die nieuwe auto. Een nummerplaat hangt dus eigenlijk vast aan een persoon, niet aan de auto, zoals dat in Nederland wel het geval is. In België is het daardoor niet mogelijk om informatie van de auto aan het kentekennummer te linken. Het chassisnummer is in dat geval een handige code.


Waarvoor dient het chassisnummer?

Door het chassisnummer te controleren, komt u heel wat te weten over een auto. Dat kan handig zijn als u van plan bent een tweedehandsauto te kopen of om een auto te importeren uit het buitenland, waarbij het moeilijker is om op afstand te bepalen of de wagen in goede staat verkeert. Het chassisnummer is echter ook handig wanneer u zelf uw auto wilt verkopen. Op die manier kan u de koper een volledig beeld geven van de wagen en kan u, bijvoorbeeld, bewijzen dat uw auto alle noodzakelijke onderhoudsbeurten heeft gehad.


De onderhoudsgeschiedenis is maar een van de vele gegevens die u via het chassisnummer kan terugvinden. Verder geeft het chassisnummer ook een algemene geschiedenis van het voertuig en de kilometerstand, bevat het foto’s van de wagen en een overzicht van de technische gegevens, zoals de opties die op het voertuig aanwezig zijn. Ook interessant is dat u via het chassisnummer kan controleren of een wagen als gestolen staat opgegeven. Soms kan het voordeliger zijn om een tweedehandsauto in het buitenland aan te kopen. In dat geval checkt u het chassisnummer om zeker te zijn dat de wagen niet gestolen werd en dat de verkoper betrouwbaar is.


Opbouw van de code

Het chassisnummer is een universele code, wat betekent dat het de opbouw ervan overal ter wereld hetzelfde is. Het nummer bestaat uit 17 tekens.


De eerste drie tekens zijn de WMI-code. WMI is de afkorting van World Manufacturers Identification en is een identificatie van de fabrikant van een wagen. Op basis van die drie tekens kan dus achterhaald worden wie de auto geproduceerd heeft en waar dat gebeurd is. De WMI-codes liggen vast en zijn online terug te vinden.


De volgende zes tekens (die van positie 4 tot en met 9) vormen de VDS-code. VDS staat voor Vehicle Description Section en is, zoals de Engelse naam het al zegt, een beschrijving van het voertuig. De informatie die schuilgaat achter de VDS-code is, bijvoorbeeld, het model, het carrosserietype, de motor, het platform waarop de auto gebouwd is, … De zes tekens kunnen door elke fabrikant vrij worden ingevuld. Dat betekent dat het carrosserietype bij de ene fabrikant op positie 4 kan staan, terwijl de andere fabrikant dat op positie 7 zet. Vaak staat het 8ste teken wel voor het type motor, als een model verkrijgbaar is in verschillende motoruitvoeringen. Het negende teken is meestal een controleteken dat afhankelijk is van de voorgaande tekens.


De laatste tekens, die van positie 10 tot en met 17, worden de VIS-code genoemd, wat staat voor Vehicle Indicator Section. Het teken op de 10de positie staat daarbij voor het bouwjaar en teken 11 is de fabriekscode. Dat deel van het chassisnummer bevat dus informatie die specifiek is voor het voertuig. Naast de herkomst (fabriekcode) en het bouwjaar kan een fabrikant ook informatie meegeven over de uitrusting van de wagen. Dat is echter niet verplicht. Het kan om een eenvoudig nummer gaan, waar geen extra betekenis achter schuilt.


Hoe het chassisnummer lezen?

Als particulier is het niet noodzakelijk om een chassisnummer na te kijken, tenzij u twijfelt aan de betrouwbaarheid van de verkoper. Mocht u toch het chassisnummer willen ontcijferen, dan kan u daarvoor online een (gratis) tool opzoeken. Vraag aan de verkoper het chassisnummer en vul dat online in om alle informatie te ontvangen.

Ook zonder zo’n online tool kan u al een eerste check doen. De eerste drie tekens en eht bouwjaar, dat op de 10de positie staat, kan u namelijk zelf online op zoeken. Misschien heeft u op die manier al voldoende informatie om al dan niet door te gaan met de aankoop van de wagen.

Als u zelf uw auto verkoopt, kan u ook gevraagd worden om het chassisnummer van de wagen door te geven. Het kan zijn dat u daar wat twijfelachtig tegenover staat, omdat u voorzichtig wilt zijn met het weggeven van informatie. Wees echter gerust: waakzaamheid is natuurlijk altijd geboden, maar als u met een professionele koper werkt, zoals ikwilvanmijnautoaf. of een garagist, kan u zonder problemen uw chassisnummer opgeven. Op die manier helpt u de koper om een gepast bod te doen op uw wagen. 

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands