Hummer maakt comeback
Hummer, ongetwijfeld een van de bekendste Amerikaanse wagens, is weer terug van weggeweest. Door de dalende benzineprijzen lijken Amerikanen weer te willen investeren in hun paradepaardje, maar dat moeten ze wel op de tweedehandsmarkt doen.
Het Amerikaanse automerk Hummer is een aantal jaar eigendom geweest van General Motors. Tijdens de crisis kreeg het merk het zwaar te verduren. General Motors wilde het merk in eerste instantie in 2009 verkopen aan een Chinese autofabrikant, maar die verkoop werd afgeblazen. In 2010 kondigde General Motors aan het merk Hummer stop te zetten.
De ondergang van Hummer
De economische crisis aan het begin van deze eeuw was voor veel bedrijven en fabrikanten een klap in het gezicht, ook voor Hummer. De ondergang van Hummer zou vooral te wijten zijn aan de gestegen benzineprijzen. Grote auto’s zijn niet gekend om hun zuinigheid. Hun hoge verbruik in combinatie met de hoge benzineprijzen zou ervoor gezorgd hebben dat de verkoop van de Hummer sterk gedaald is in Amerika.
Op de tweedehandsmarkt
Die slechte periode voor Hummer lijkt nu voorbij. Nu de benzineprijzen gedaald zijn, is Hummer weer bezig aan een comeback. Amerikanen betalen tegenwoordig nog maar 64 cent per liter, een historisch laag bedrag voor benzine. Dat lijkt hen aan te sporen opnieuw voor Hummer te kiezen. Hummerliefhebbers die graag een nieuw model zouden willen kopen, hebben wel pech. Sinds februari 2010 worden namelijk geen nieuwe Hummers meer gemaakt. De laatst gebouwde Hummer was een Hummer H3, het kleinste model van de Amerikaanse fabrikant. Wie een Hummer wil kopen, moet zich daarvoor op de tweedehandsmarkt begeven.
Amerika verkoopt meer auto’s
De lagere benzineprijzen zouden er voor gezorgd hebben dat Hummer weer populair wordt. Die daling zal er ongetwijfeld iets mee te maken hebben, maar critici betwijfelen dat die daling de enige reden is waardoor Amerikanen plots weer massaal een Hummer willen. In Amerika kent de autosector het beste jaar in tijden. De autoverkoop is dit jaar al met 5,5% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dat is het beste cijfer in het voorbije decennium. Kleine stadwagens en grote pick-ups en SUV’s doen het allemaal goed in Amerika. Zo is niet alleen Hummer aan populariteit aan het winnen, ook de Lincoln Navigator werd in oktober van dit jaar sterk meer verkocht, net als de Chevrolet Tahoe. De Lincoln Navigator steeg met 38%, de Chevy met 6%.
Kritiek op Hummer
Hummer mag dan wel erg geliefd zijn, het merk is ook het onderwerp van heel wat kritiek. Een eerste probleem is de grootte van de wagens. Vooral de Hummer H1 en H2 kunnen voor parkeer- en rijproblemen zorgen. Die modellen zijn veel groter dan een normale SUV, waardoor ze ook een gevaar vormen voor kleinere wagens. Enkel de Hummer H3 is qua grootte normaal. Daarnaast zijn de wagens erg milieuonvriendelijk door hun hoge verbruik. Op de autostrade zou een Hummer H2 ongeveer 20 liter per 100 km verbruiken. In de stad, waar minder snel gereden en vaker geremd wordt, bedraagt het gemiddelde verbruik zelfs 28 liter per 100 km.
Hoelang de comeback van Hummer nog zal duren, is niet duidelijk. Voor meer autonieuws kunt u terecht bij Ikwilvanmijnautoaf.be.