Mahindra wil Pininfarina
Het Indiase bedrijf Mahindra & Mahindra heeft zijn zinnen gezet op Pininfarina, een Italiaans ontwerpbureau dat voor verschillende grote automerken carrosserieën ontwikkelt. Als de koop doorgaat, zou Pininfarina ook voor het Koreaanse SsangYong auto’s ontwerpen.
Het Italiaanse bedrijf Pininfarina ontwerpt sinds 1930 carrosserieën voor verschillende klanten. Al gauw kreeg het bedrijf de mogelijkheid met een aantal grote Italiaanse merken samen te werken, zoals Alfa Romeo, Fiat en Lancia. Ook het Italiaanse sportmerk Ferrari deed beroep op de expertise van Pininfarina. Sinds 1952 ontwerpt Pininfarina zowat al de modellen voor Ferrari. Pininfarina werkt voornamelijk voor Italiaanse autofabrikanten, maar het bedrijf heeft ook al gewerkt voor, onder andere, Peugeot, Ford, Mitsubishi en Volvo. Binnenkort zal de Italiaan misschien ook voor SsangYong carrosserieën mogen ontwikkelen. Mahindra & Mahindra, het bedrijf achter het Koreaanse automerk, heeft zijn oog namelijk laten vallen op Pininfarina.
Financiële problemen
Pininfarina en Mahindra zouden nog aan het onderhandelen zijn over een eventuele overname. De bedrijven zouden nog niet tot een akkoord gekomen zijn en het is ook nog niet zeker of dat akkoord er ooit zal komen. Pininfarina heeft wel al laten weten dat Mahindra een serieuze optie is. Voor een verkoop moet het Italiaanse bedrijf wel goedkeuring krijgen van Pincar, de grootste aandeelhouder van het bedrijf. Pincar bezit 76% van Pininfarina. Ook de andere aandeelhouders, voornamelijk banken, moeten hun fiat geven voor een eventuele overname gerealiseerd kan worden.
Een eventuele overname van Pininfarina door Mahindra zou voor de Italiaanse ontwerper geen slechte stap zijn. Pininfarina mag dan wel auto’s ontwerpen voor een aantal grote autofabrikanten, het Italiaanse bedrijf heeft al jarenlang te kampen met financiële problemen. De laatste jaren werken autofabrikanten namelijk liefst zoveel mogelijk samen met eigen ontwerpers die ze zelf aangenomen hebben. Ondertussen liggen de schulden van het ontwerpbedrijf even hoog als de waarde van het bedrijf op de beurs. Daardoor lijkt het wat verrassend dat Mahindra toch wil investeren in het bedrijf.
Ontwerpen voor SsangYong
Mahindra heeft echter al eerder geïnvesteerd in bedrijven die veel schulden hadden. Een voorbeeld daarvan is het Koreaanse automerk SsangYong. In 2009 kwam SsangYong plots in financiële problemen en balanceerde de autofabrikant op het randje van een faillissement. In 2011 nam Mahindra SsangYong volledig over. Als Pininfarina uiteindelijk toch overgenomen zal worden door Mahindra, zal de Italiaanse ontwerper waarschijnlijk ook ingezet worden om de modellen van SsangYong te creëren.
Van Italië naar Azië
Het is nog even afwachten of de overname van Pininfarina uiteindelijk een feit wordt. Pininfarina is wel al het tweede Italiaanse bedrijf dat de interesse wekt van een Aziatisch concern. Vorige maand werd bekendgemaakt dat de Italiaanse bandenfabrikant Pirelli verkocht wordt aan ChemChina, een Chinees chemiebedrijf. Die overname zal voor beide bedrijven tot positieve resultaten leiden. ChemChina krijgt zo toegang tot de kennis van een belangrijke bandenproducent en Pirelli heeft de kans groter en bekender te worden in Azië. Dat zal ook voor Pininfarina een van de voordelen zijn van een eventuele overname. Het is echter nog maar de vraag of de Europese klanten van Pininfarina, zoals Alfa Romeo, BMW en Ferrari, in dat geval nog willen samenwerken met de ontwerper.