Mercedes kiest voor duidelijke naamgeving
Mercedes kondigde eerder deze maand aan dat de fabrikant tegen 2020 30 nieuwe modellen willen produceren. Die nieuwe modellen gaan gepaard met een nieuwe, duidelijke naamgeving. Niet alleen de nieuwe modellen krijgen een logische naamgeving, ook de oude modellen ondergaan een naamsverandering.
Mercedes heeft al veel modellen en varianten op die modellen en daar komen er de komende 6 jaar dus nog 30 bij. Om het voor klanten eenvoudiger te maken de varianten van een model uit elkaar te houden, gaat Mercedes de naamgeving van de modellen aanpassen.
Meer logica
Voor de nieuwe naamgeving werkt Mercedes met letters die bepaalde kenmerken van de wagen omschrijven. Mercedes heeft haar wagens daarom ingedeeld in 5 klassen: A, B, C, E en S. De SUV-variant van de modellen in die reeksen begint met de lettercombinatie GL. Een SUV in de E-klasse wordt dus een Mercedes GLE. De roadsters van Mercedes zullen beginnen met de lettercombinatie SL. De nieuwe roadster in de C-klasse, die in 2017 verwacht wordt, zal dus de benaming SLC krijgen. Voor de vierdeurs-coupé heeft Mercedes gekozen voor de lettercombinatie CL. Een vierdeurs-coupé in de S-klasse? De Mercedes CLS. Voor de andere varianten zal er niet veel veranderen. Een coupé, berline of break wordt nog steeds aangeduid met die term. Daarnaast zal ook de motor van de wagen aangeduid worden met een letter. In plaats van een dieselwagen aan te duiden met CDI of BlueTec, zoals dat nu gebeurt, zal Mercedes aanduiden dat een wagen op diesel rijdt door aan de modelnaam een ‘d’ toe te voegen. Een SUV in de E-klasse op diesel? Die zal de naam GLE d krijgen.
Letters en cijfers
Maar daar houdt het nog niet op. Mercedes goochelt namelijk niet alleen met heel wat letters voor de naamgeving van de modellen, maar ook met cijfers. Mercedes werkt al langer met cijfers die, in eerste instantie, ook naar de motorkenmerken van de wagens verwijzen. Zo betekent het cijfer 200 dat de wagen over een 2-liter motor beschikt, terwijl 300 betekent dat een wagen een 3-liter motor heeft. Tegenwoordig houdt Mercedes vaak zelf geen rekening meer met die zelfgeschreven regel. De cijfers wijzen nu vooral de hiërarchie van de wagens aan: wagens met betere specificaties en een betere marktpositie krijgen een hoger cijfer toegewezen.
Tweede naamsverandering
Het is niet de eerste keer dat Mercedes wijzigingen aanbrengt in het systeem van naamgeving. De naamgeving die we nu kennen, dateert van 1994. Tot 1994 gebruikte Mercedes ook een combinatie van letters en cijfers om de wagens aan te duiden. De 9 letters die Mercedes gebruikte, wezen op het model van de wagen en de cijfers op de motorkracht. Dat systeem werd in 1994 vervangen door een systeem waarbij de wagens in klassen worden onderverdeeld. Dat klassensysteem blijft voor de nieuwe naamgeving dus behouden.
De risico’s
Er zijn maar weinig autofabrikanten die veranderingen aanbrengen in de namen van hun modellen. Dat komt doordat een naamsverandering doorvoeren wel wat risico’s inhoudt. Het publiek is de huidige namen namelijk al jaren gewoon. Een naamsverandering zou ervoor kunnen zorgen dat het publiek bepaalde modellen van een merk vergeet. Mercedes heeft wel al ervaring met naamsveranderingen en deze tweede naamsverandering is minder drastisch dan de naamsverandering in 1994, dus in principe zou Mercedes geen problemen mogen ondervinden met de nieuwe namen. Het is echter niet duidelijk of het publiek de logica in het nieuwe naamgevingssysteem wel zal kunnen volgen.
De naamsverandering van Mercedes doet niets af aan de kwaliteit en de prijs van de wagens. Uw Mercedes occasie, met nieuwe of oude naam, verkopen kan gemakkelijk en snel op onze online automarkt.