Moet u nog snel een plug-inhybride bestellen voor 1 juli?
De klok tikt voor de plug-inhybride, maar blijft hij ook na 1 juli interessant? De fiscale voordelen van niet-emissievrije bedrijfsauto’s, inclusief plug-inhybrides, zullen vanaf 1 juli stelselmatig verdwijnen. Momenteel zijn plug-inhybrides bij zelfstandigen en beoefenaars van vrije beroepen populair vanwege de maximale fiscale aftrekbaarheid en lagere BIV en verkeersbelasting (in Vlaanderen). Bedrijven betalen bovendien een lagere CO2-bijdrage voor deze auto’s, terwijl de werknemers minder belastingen op het Voordeel van Alle Aard hoeven te betalen dan bij een benzine- of dieselmotor.
Sommige merken verwachten een verhoogde showroomtraffic in de komende weken, maar een stormloop zal het volgens de meeste niet worden. Er zijn er zelfs die ervan overtuigd zijn dat de plug-inhybride bij zelfstandigen en vrije beroepen een valabele keuze blijft na 1 juli, want zij worden immers niet geconfronteerd met een CO2-bijdrage die flink zal stijgen.
CO-2 bijdrage doorslaggevend
CO2-bijdrage wordt van doorslaggevend belang bij de berekening van het totale kostenplaatje (Total Cost of Ownership). Ze is niet van toepassing op zelfstandige bestuurders van een vennootschap, vrije beroepen en zelfstandigen, maar wel op werkgevers die bedrijfsauto’s ter beschikking stellen van hun personeel die ook voor privéverplaatsingen of voor woon-werkverkeer gebruikt mogen worden. Vandaag zijn de bedragen relatief beperkt – reken op zo’n € 30 à € 60 per maand afhankelijk van de CO2-uitstoot – maar voor bestellingen vanaf 1 juli 2023 zal de CO2-bijdrage vermenigvuldigd worden met een bepaalde factor als de auto in kwestie niet-emissievrij is. In 2023 en 2024 bedraagt de factor 2,25, daarna stijgt hij gestaag tot 5,5 in 2027.
Het is dus zaak om goed te rekenen alvorens u uw handtekening onder een bestelbon te zetten in de veronderstelling dat u daarmee duizenden euro’s zal uitsparen. Dat kan zo zijn, maar is niet voor iedereen het geval. Leasingmaatschappij Athlon heeft enkele berekeningen gemaakt om het verschil in Total Cost of Ownership te demonstreren. Voor bedrijven stijgen de kosten van de Mercedes-Benz A 250 e bijvoorbeeld van € 1.053,09 per maand vandaag naar € 1.236,60 per maand na 1 juli 2023, een toename van 17,43%. Voor zelfstandigen valt de stijging bij plug-inhybrides mee, maar het verschil is niet verwaarloosbaar. Bij dieselauto’s is de aftrekbaarheid minder uitgesproken en is het verschil minder groot.