Flitsmarathon nekt 9.455 chauffeurs

Na de flitsmarathon in april van dit jaar besloten de federale politie en de wegpolitie een tweede flitsmarathon te organiseren. Die tweede flitsmarathon vond plaats van vrijdagochtend 10 oktober tot zaterdagochtend 11 oktober. De dagen voordien was er nog onduidelijkheid of de flitsmarathon daadwerkelijk gehouden zou worden.


De datum voor de tweede flitsmarathon werd in april, na het succes van de eerste flitsmarathon, al vastgelegd: in oktober zou de snelheid van honderdduizenden chauffeurs opnieuw massaal gecontroleerd worden. Een paar dagen voor de datum in oktober bestond er echter twijfel over de effectieve uitvoering van nieuwe massale snelheidscontroles. Een nieuwe pensioenregeling die voorschrijft dat agenten pas op een leeftijd van 62 jaar op pensioen kunnen, zette de politievakbonden op hun paard. De vakbonden riepen agenten op om door middel van stakingen te protesteren tegen de optrekking van de pensioenleeftijd. Die oproep heeft zijn vruchten afgeworpen: de politie weigerde de week voor de flitsmarathon nog boetes uit te schrijven, behalve voor zware overtredingen, en ook de flitsmarathon zelf leek in het water te vallen. Politiezones en agenten mochten zelf beslissen of ze al dan niet zouden deelnemen aan de flitsmarathon.


Van flitsmarathon naar flitsflop?

De nieuwe marathon leek lang niet zoveel schrik op te roepen als de flitsmarathon in april. Door de stakingen bij de politie en de dreigementen van de vakbond de flitsmarathon te boycotten, leek de flitsmarathon al gauw een flitsflop te worden. In april namen nog 131 politiezones en ruim 700 agenten deel aan de flitsmarathon. Zij controleerden in april meer dan 400.000 automobilisten. In oktober daalde het aantal deelnemende politiezones tot ongeveer 80 en er werkten amper 382 agenten mee. De mobiele flitspatrouilles controleerden iets meer dan 250.000 voertuigen. Ondanks de veel lagere aantallen in deelnemende politiezones, meewerkende agenten en gecontroleerde chauffeurs, heeft de flitsmarathon zijn vruchten afgeworpen. Uit de eerste resultaten blijkt dat al minstens 9.455 chauffeurs gepakt zijn geweest met een te hoge snelheid. Dat resultaat is een tussenbalans. De resultaten van de vaste flitspalen zijn nog niet gekend. Bovendien moeten de resultaten van een aantal politiezones nog doorgegeven worden aan de federale politie. In april 2014 werden 15.615 snelheidsboetes uitgeschreven door de mobiele patrouilles. Nog eens 4.599 chauffeurs werden gepakt door vaste camera’s. De voorspelde flitsflop van oktober lijkt dus nog wel mee te vallen. Door de dreigementen van de vakbond lijkt het alsof heel wat chauffeurs lakser zijn omgesprongen met de waarschuwingen.


Doel van de flitsmarathon

Het doel van de flitsmarathon is automobilisten bewust maken van snelheidsbeperkingen en ze motiveren zich ook aan die beperkingen te houden. Op die manier hoopt de wegpolitie het aantal ongevallen drastisch en het aantal verkeersslachtoffers drastisch te verminderen. In april werd die doelstelling bereikt. Ook al werden er nog ruim 20.000 chauffeurs beboet, de wegpolitie merkte op dat er tijdens die flitsmarathon merkbaar minder snel geregen werd. Na de eerste flitsmarathon werd een rondvraag georganiseerd bij het BIVV, het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, waaruit bleek dat 58% van het BIVV een nieuwe flitsmarathon zou zien zitten. Die tweede flitsmarathon werd deze maand georganiseerd en paste binnen de snelheidscampagne van de maand oktober van de BIVV.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands