Noodoproepsysteem eCall verplicht vanaf 2018

In 2018 wordt het noodoproepsysteem eCall een verplichting. Alle nieuwe modellen die dan geproduceerd worden, moeten automatisch in contact kunnen treden met de hulpdiensten. In eerste instantie zullen alleen personenauto’s en bedrijfswagens uitgerust worden met het systeem.

Het automatische noodoproepsysteem eCall werd normaal dit jaar al gelanceerd en in nieuwe auto’s ingebouwd, maar dat bleek organisatorisch en technisch niet haalbaar. De introductie van eCall wordt nu drie jaar verzet, zodat de autosector tijd heeft om zich technisch voor te bereiden op het systeem. Vanaf eind maart 2018 moet het noodoproepsysteem verplicht ingebouwd worden in alle nieuwe modellen.


10% minder dodelijke slachtoffers

Het systeem zal in de hele Europese Unie gebruikt worden om het aantal verkeersdoden op de Europese wegen te verminderen. In 2014 vielen er nog 25.700 doden bij verkeersongevallen. De lidstaten van de EU hopen het aantal dodelijke verkeersslachtoffers jaarlijks met 10% te doen dalen met behulp van eCall. Het systeem zou ervoor zorgen dat de hulpdiensten sneller ter plekke zijn als er een ongeval gebeurd is, waardoor verwondingen sneller verzorgd kunnen worden en levens gered kunnen worden. Doordat sneller gereageerd wordt op een ongeval, zullen ook de fileproblemen die zich na een ongeval voortdoen beperkt kunnen worden.


Hoe werkt het?

Het noodoproepsysteem zal vanaf 2018 in nieuwe modellen worden ingebouwd. Het systeem zal bestaan uit sensoren die op de auto gemonteerd worden. Die sensoren registreren ongevallen, waarna eCall automatisch een noodoproep uitstuurt. De oproep komt terecht bij 112 en bevat al de noodzakelijke gegevens om contact op te nemen met de inzittenden en om snel een hulpteam ter plaatse te sturen. Voor een hulpteam uitgestuurd wordt, zal 112 contact proberen op te nemen met de inzittenden. Als die pogingen zonder resultaat blijken, wordt meteen een team ingeschakeld dat ter plekke gaat kijken. De informatie die eCall doorgeeft, mag enkel gebruikt worden om de slachtoffers van het ongeval te bereiken en te helpen. Om misbruik van het systeem te voorkomen, zal enkel informatie over het type voertuig, de brandstof, het aantal betrokken passagiers en de tijd en locatie van het ongeval opgeslagen worden. Die verzamelde informatie mag niet doorgegeven worden aan derden zonder de expliciete toestemming van de betrokken personen. Het systeem moet ook zo gemaakt worden dat het mogelijk is de data te wissen.


Misbruik vermijden

Het eCall-systeem lijkt heel wat voordelen met zich mee te brengen, maar was toch niet onomstreden. Ook al wordt het gebruik van de gegevens die via het noodoproepsysteem worden doorgegeven vastgelegd in en beschermd door de wet, critici vrezen toch dat eCall misbruikt zal worden. Verzekeraars en herstelbedrijven zouden via het systeem de gegevens van bestuurders kunnen gebruiken om zo nieuwe klanten te ronselen. De idee achter eCall – het aantal verkeersdoden verminderen – kan wel op veel bijval rekenen. Het is volgens critici dus vooral belangrijk dat de gegevens die opgeslagen worden door het noodoproepsysteem niet zomaar voor iedereen toegankelijk zijn en dat er geen misbruik van gemaakt kan worden.

eCall zal over drie jaar verplicht aanwezig zijn in nieuwe modellen. Het is nog niet duidelijk welke wetgeving er dan voor tweedehandsauto’s zal gelden.


Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands