Opel Bochum sluit de deuren

In België zorgt de sluiting van Ford Genk voor heel wat commotie en moedeloosheid, in Duitsland veroorzaakt Opel hetzelfde gevoel. De Duitse autofabrikant sluit de deuren van haar fabriek in Bochum. De productie zou op vrijdag 5 december beëindigd worden. De sluiting van Opel Bochum komt 4 jaar na de sluiting van de fabriek in Antwerpen.

De fabriek in Bochum werd aan het begin van de jaren 1960 geopend. Opel, dat onderdeel is van het Amerikaanse General Motors, opende die fabriek om de productie een boost te geven en meer te spreiden. Het eerste model dat in Bochum geproduceerd werd, was de Opel Kadett. Op amper 5 jaar tijd werden al 1 miljoen wagens van dat model verkocht. Vanaf die periode leek Opel het erg goed te doen, maar nu, 52 jaar na de productiestart, moet de fabriek in Bochum toch haar deuren sluiten.


Duitse concurrenten

Een van de grootste problemen waar Opel mee te kampen had, was de zware concurrentie van andere populaire Duitse automerken. Vooral Volkswagen was een sterke concurrent. Volgens kenners zou Volkswagen de betere van de twee automerken zijn. Aan het einde van de jaren 1980 kon Opel vooral op vlak van kwaliteit en innovatie nog wel wat leren van Volkswagen. De donkere periode voor Opel begon dus al aan het begin van de jaren 1990. De verkoopcijfers stegen wel weer, maar door een aantal terugroepacties daalde het algemene vertrouwen in Opel. De eerste zware klap voor de fabriek in Bochum volgde aan het begin van de 21ste eeuw. In Bochum werden 23.000 werknemers tewerkgesteld. Dat aantal daalde drastisch naar nog maar 6.000 werknemers. Doorheen de jaren is dat aantal nog verder gezakt. Tegenwoordig zouden er nog 3.300 werknemers tewerkgesteld zijn.


Eerst Opel Antwerpen

Om kosten te besparen, kondigde Opel in 2007 al de herstructurering van de fabriek in Antwerpen aan. In eerste instantie zou het personeelsbestand bijna gehalveerd worden en de Opel Astra zou vervangen worden door een SUV. 3 jaar later, in 2010, werd besloten de fabriek te sluiten. In december van dat jaar nog werd de fabriek definitief gesloten. In Antwerpen werkten toen 2.500 werknemers voor Opel.


“Transfergesellschaft”

In Bochum werken nog 3.300 werknemers. Dat maakt van de fabriek in Bochum een van de grootste autofabrieken in Duitsland. Tot 2020 zouden nog 600-700 werknemers tewerkgesteld kunnen blijven in het centrale onderdelenmagazijn van Opel. De overige werknemers zouden terechtkunnen bij een “Transfergesellschaft”. Zo’n Transfergesellschaft is een artikel in de Duitse wetgeving dat ontslagen werknemers opvangt en begeleidt bij de zoektocht naar een nieuwe job. Die begeleiding is meer dan welkom. De gemiddelde leeftijd van de werknemers in Bochum is 50 jaar. Veel van die werknemers hebben de voorbije 20 jaar voor Opel gewerkt. Op die leeftijd een nieuwe job vinden, is niet evident. Volgens de vakbonden zou de sluiting van de fabriek handenvol geld kosten voor moederbedrijf General Motors. Elke werknemers krijgt namelijk een vergoeding van 125.000 euro. Daardoor zou er ongeveer 550 miljoen euro uitgegeven moeten worden aan jobbegeleiding en ontslagvergoedingen.


5 december

Ook al was de fabriek in Bochum de laatste jaren niet meer winstgevend door overproductie, de fabriek heeft voor Opel heel wat betekent in haar actieve productiejaren. De meest succesvolle automodellen die de Duitse autofabrikant in Bochum bouwde, waren de Opel Kadett en de Manta. Die modellen worden ondertussen niet meer geproduceerd. In Bochum worden nu nog de Opel Astra en Zafira gebouwd. Aan die productie komt deze week dus een einde. Op vrijdag 5 december rolt de laatste wagen van de band. Net zoals bij Ford Genk zou Opel Bochum aan het einde van dit jaar definitief de deuren sluiten.


Nieuwe investeringen

Terwijl de fabriek in Bochum klaar gemaakt wordt om gesloten te worden, investeert Opel verder in de fabriek in Rüsselsheim, eveneens in Duitsland. Rüsselsheim zou de productie van de nieuwe Opel SUV toegewezen krijgen. Die SUV zou ruimer moeten worden dan de Opel Zafira en beter dan de Opel Insignia. Het model wordt nog voor het einde van dit decennium geïntroduceerd. Opdat de fabriek in Rüsselsheim de productie van de nieuwe SUV kan opvangen, investeert Opel 245 miljoen euro in de fabriek. Verder zou er ook een half miljard euro geïnvesteerd worden in de productie van motoren en versnellingsbakken. Die productie vindt plaats in drie verschillende fabrieken: Rüsselsheim en Kaiserslautern in Duitsland en Tychy in Polen. De investering in die fabrieken zou als doel hebben zuinigere motoren en versnellingsbakken aan te leveren.

De Opelfabriek is de tweede grote autofabriek in Europa die deze maand zijn deuren zal sluiten. Om op de hoogte te blijven van andere potentiële sluitingen kunt u Ikwilvanmijnautoaf.be online volgen.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands