Oude auto-onderdelen: welke (her)ken je nog?

Weinig uitvindingen die zo onderhevig zijn aan evolutie als de auto. Terwijl de eerste automobiel amper je bejaarde oma kon inhalen, duiken vandaag al de eerste prototypes van de zelfrijdende auto op. De innovaties volgen elkaar in snel tempo op en functies die vorig jaar nog vernieuwend waren, sneuvelen morgen alweer. Hoeveel van de volgende ter ziele gegane functies en oude auto-onderdelen herken jij nog? Doe de test op ikwilvanmijnautoaf.be.


Binnen de automobielsector bestaan er weinig evergreens als het over functies gaat. Door de constante concurrentieslag tussen de constructeurs wisselen de functies elkaar af en niemand die weet wat de ontwikkelaars volgend jaar uit hun mouw zullen schudden. Omdat het toch de ideale periode is om terug te blikken, trekken we ons fotoalbum nog eens open voor een rondje nostalgie. Weet je nog dat…?


...je het raampje met de hand moest opendraaien?

Het was vroeger een pak moeilijker om op een stijlvolle manier je raampje open te draaien voor frisse lucht of een politiecontrole. De enige optie was om via een kruk je schouder half uit de kom te draaien voor wat verkoeling. Niet dat we heimwee hebben naar de fysieke ongemakken, maar het voelde nu wel iets

mannelijker aan dan simpelweg op een knopje te duwen. …er achterin nog geen veiligheidsgordels waren?

Het zal je misschien verbazen maar de autogordel is ooit gestart als optie. Pas vanaf 1970 begonnen constructeurs deze standaard in auto’s te plaatsen, maar vaak enkel vooraan. Achteraan had iedereen vrij spel om er met zoveel mogelijk te gaan zitten. De tijden zijn echter veranderd en de politie houdt dezer dagen scherpe controle op het dragen van de gordel. Veel moderne wagens weigeren vandaag ook te vertrekken wanneer niet iedereen is vastgeklikt.


…een auto vroeger vier versnellingen had?

In een nog niet zo ver verleden had de auto standaard vier versnellingen. Beeld je eens in dat je in derde versnelling over een autosnelweg moest rijden. Dit maakte de auto zeker niet zuinig, de motor moest namelijk meer benzine verbranden om een hoge snelheid te halen. Met je bankrekening in gedachten zal je waarschijnlijk niet al te veel heimwee hebben naar deze periode.


…je de kofferbak met een hendeltje moest openen?

Net zoals de kruk om je raampje open te doen is ook de kofferhendel een zeer stille dood gestorven. Deze werd in eerste instantie vervangen door een knopje en vandaag heb je zelfs geen vinger meer nodig. Een simpele voetbeweging onderaan de carrosserie activeert nu een sensor die de koffer voor jou opendoet. Zelfs de koffer dicht doen vereist bijna geen spierkracht meer. Gewoon een druk op de knop en je koffer sluit zichzelf.


…een auto gestart moest worden met een choke ?

Het feit dat je waarschijnlijk eerst vijf seconden moest nadenken over wat een choke nu weer was, zegt genoeg. Voor de intreden van het aan/uit-knopje, was het starten van de wagen een kunst op zich. De choke regelde de luchttoevoer naar de motor om samen met de benzine te verbranden. Alleen met de optimale combinatie tussen die twee kon de motor starten. Van welke oude auto-onderdelen wordt jij nostalgisch? Ken je nog functies die vroeger in auto's ingebouwd werden en vandaag niet meer?

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands