Oude verkeersborden maken snelheidslimiet ongeldig
De oudere verkeersborden die een bebouwde kom aangeven zijn over enkele maanden niet meer geldig. Dat betekent dat de snelheidslimiet voor die zones niet meer geldt en dat chauffeurs in principe dus zo snel mogen rijden als ze zelf willen.
10 jaar geleden, in 2004, werd de wegcode gewijzigd. Een van de doorgevoerde wijzigingen, was de invoer van een nieuw verkeersbord om de bebouwde kom aan te duiden. Vroeger werd de bebouwde kom aangeduid door een wit bord met een zwarte rand en in het midden de naam van het dorp of van de stad. Het einde van een bebouwde kom werd op dezelfde manier aangeduid, maar dan met een diagonale rode streep over het bord. Sinds 2004 zijn de verkeersborden voor de bebouwde kom vernieuwd. De nieuwe borden zijn ook wit met een zwarte rand, maar in plaats van de naam van de stad of van het dorp, staat er nu een zwart silhouet van de gemeente op het bord. Eventueel staat de naam van de gemeente boven het silhouet, maar dat is niet verplicht. Het einde van een bebouwde kom wordt weer aangeduid door dat vernieuwde bord met een diagonale rode streep door.
Geldig tot juni 2015
Ondertussen zijn al heel wat oude verkeersborden vervangen door de vernieuwde verkeersborden. Dat is ook nodig, want volgens de wegcode uit 2004 zijn de oude verkeersborden geldig tot 1 juni 2015. Gemeentes kregen dus 11 jaar de tijd om de oude verkeersborden te vervangen door de vernieuwde modellen. Na 1 juni 2015 vervallen de oude verkeersborden en verliezen ze hun juridische waarde. Dat betekent dat chauffeurs zich in principe niet meer hoeven te houden aan de snelheidsbeperking van 50 km/uur. De overgangsperiode van de oudere verkeersborden naar de nieuwe verkeersborden loopt over 8 maanden dus op zijn einde. Tegen dan zouden alle oude verkeersborden vervangen moeten zijn door de nieuwe borden. Die vervangingen worden voor de gemeentebesturen nog een pittige taak. Al de overblijvende verkeersborden vervangen door de nieuwere versies is nog heel wat werk. Bovendien gaat dat werk gepaard met hoge facturen. Jacqueline Galant, de minister van Mobiliteit, kreeg al de vraag of het mogelijk is de periode nog te verlengen, maar die vraag werd negatief onthaald door de minister. Op 11 jaar tijd zouden alle verouderde verkeersborden vervangen moeten kunnen worden.
Oude borden zorgen voor verwarring
De oude verkeersborden waren aan vervanging toe omdat ze te veel zouden lijken op de gele borden met rode rand die de gemeentegrenzen aanduiden. Daardoor waren bestuurders er niet altijd even goed van op de hoogte dat ze zich in een bebouwde kom bevonden, wat leidde tot gevaarlijke situaties in de bebouwde kom doordat de snelheidslimiet niet gerespecteerd werd. Om het verschil tussen beide soorten borden duidelijker te maken, werd besloten de borden voor de bebouwde kom aan te passen.
Meer weten over verkeersborden of het verkeer in het algemeen? Volg Ikwilvanmijnautoaf.be online!