Polimotor 2 – Rijden we binnenkort met kunststof?
In de jaren 1980 werd de eerste Polimotor ontwikkeld door de Amerikaanse ingenieur Holtzberg. Nu, dertig jaar later, herneemt het Belgische chemiebedrijf Solvay dat idee. Het bedrijf coördineert een project dat Polimotor 2 genoemd wordt. Het doel van dat project? Een motor bouwen die volledig uit plastic bestaat.
In de jaren ’80 van vorige eeuw creëerde Polimotor Research Inc., het bedrijf van ingenieur Holtzberg, een motor die deels uit plastic bestond voor de Amerikaanse autofabrikant Ford. Bepaalde metalen onderdelen van de motor werden vervangen door plastic onderdelen. Enkel de cilinderhulzen, de verbrandingskamers, de pistons, de krukas, de lagers en de ventielen waren nog van metaal gemaakt. Al de andere onderdelen werden gemaakt van een thermoplastisch materiaal. Door de lichtere materialen was de motor, traditioneel het zwaarste onderdeel van de auto, een stuk lichter: de gewone Ford-motor woog 188 kg, terwijl de polimotor maar 70 kg woog. Later bouwde het bedrijf van Holtzberg nog een polimotor voor motorfabrikant Cosworth.
Lichtgewicht
De polimotor van Holtzberg is tegenwoordig de inspiratie voor chemiebedrijf Solvay om een motor te bouwen die bijna volledig uit kunststof bestaat. Die motor, die de Polimotor 2 wordt genoemd, zou 40% minder wegen dan dezelfde motor die volledig uit metaal bestaat. De plastic motor zou minder dan 70 kg wegen, wat ongeveer 40 kg minder is dan het gemiddelde gewicht van een motor. Die gewichtsafname zou bekomen worden door, onder andere, de injectiebuis, de tandwielen en de water- en oliepomp te vervangen door thermoplastische materialen.
Lager brandstofverbruik
Het doel van zo’n polimotor is dus het gewicht van de auto naar beneden te halen. Autofabrikanten proberen al een hele tijd op verschillende manieren het gewicht van auto’s te verminderen door lichtere materialen te gebruiken. Veel fabrikanten verlagen het gewicht van hun modellen door de carrosserie minder zwaar te maken. Met een polimotor in plaats van een metalen motor kan het gewicht nog sterker verlaagd worden. Maar waarom willen fabrikanten eigenlijk lichte auto’s bouwen? Het gewicht van de auto bepaalt in grote mate het verbruik van de wagen. Hoe zwaarder een wagen, hoe hoger het verbruik. Tegenwoordig zoeken automobilisten naar zuinige auto’s om de brandstofkosten te drukken en daar spelen autofabrikanten natuurlijk op in. Fabrikanten passen verschillende technieken toe om het brandstofverbruik verminderen. Het gewicht wordt verminderd, maar ook de motor wordt gedownsized. Verschillende bedrijven hebben in het verleden al onderzocht of het mogelijk is de metalen motor te vervangen door een lichter exemplaar. Het Belgische Solvay staat tegenwoordig het verst met de ontwikkeling van een motor in kunststof.
Bijna volledig kunststof
Solvay is een chemiebedrijf dat zelf nieuwe kunststoffen produceert. Het bedrijf probeert al enkele decennia een motor uit kunststof te maken. Solvay werkte dertig jaar geleden al samen met Holtzberg bij de ontwikkeling van een polimotor. Toen traden echter de te verwachten problemen op: door het kunststof werkte de koeling niet optimaal. Doordat kunststof warmte minder goed afvoert, is het erg moeilijk een motor te bouwen die volledig uit plastic bestaat. De Polimotor 2 zal daardoor bijna volledig uit kunststof bestaan. Solvay heeft besloten tien zware en belangrijke onderdelen van de motor in plastic te maken. Daarvoor zal het bedrijf zeven van haar zelfgemaakte kunststoffen inzetten. Of het inderdaad mogelijk is een motor grotendeels uit kunststof op te bouwen, zal volgend jaar duidelijk worden. De Polimotor 2 wordt dan aan intensieve testen onderworpen op het racecircuit Lime Rock Park in de Verenigde Staten. Het is bovendien niet de eerste keer dat materialen van Solvay gebruikt worden in de autosector. Het chemiebedrijf wordt regelmatig gevraagd metalen onderdelen te vervangen door kunststoffen onderdelen. De inzichten en ideeën van Solvay, zoals de Polimotor 2, worden in eerste instantie getest op racewagens. Na de tests op racewagens is het wel de bedoeling de innovaties ook toe te passen op commerciële auto’s.