Van droomwagen tot sloopauto
Sloopauto’s zijn, zoals de naam al zegt, auto’s die klaar zijn om gesloopt en gerecycleerd te worden. Tegenwoordig worden auto’s steeds ouder. Vlak na de eeuwwisseling werden auto’s gemiddeld net geen 13 jaar oud. Tegenwoordig belanden onze auto’s na gemiddeld 15 jaar pas op het autokerkhof.
In België staat Febelauto in voor de verzameling en recyclage van sloopauto’s en autowrakken. Febelauto streeft ernaar 95% van de ingezamelde voertuigen te recycleren. Vorig jaar verzamelden de inzamelcentra van Febelauto 126.835 auto’s. Twee jaar eerder waren dat er nog meer dan 160.000. Die daling kan verklaard worden door een daling in de autoverkoop, maar ook de langere levensduur van auto’s heeft een invloed op het lagere aantal sloopauto’s. Je wist waarschijnlijk al wel dat een sloopauto door een afbraakbedrijf vernietigd wordt en dat eventuele bruikbare onderdelen nog gered kunnen worden. Maar wat weet je nog meer? Ikwilvanmijnautoaf.be schotelt je enkele leuke weetjes voor. Wist je, bijvoorbeeld, dat…
… een auto op twee manieren perte totale kan zijn?
Namelijk technisch en economisch. Als je auto technisch perte totale is, betekent dat dat de auto zoveel technische gebreken heeft dat het onmogelijk is dat nog te maken. Dat komt vaak voor na een ongeval. Economisch perte totale betekent dat de herstelkosten van de auto veel hoger liggen dan de waarde van de auto. Je steekt dus meer geld in de auto dan dat hij nog zal opleveren bij verkoop.
… Renault het meest gerecycleerde merk is?
Van de 126.835 auto’s die in 2014 werden ingezameld, was 13% van het merk Renault. De top vijf van meest verwerkte merken wordt aangevuld door Volkswagen, Citroën, Peugeot en Ford. Verwonderlijk is die top vijf niet. Renault en Volkswagen staan altijd bovenaan in de lijst met meest verkochte automerken in België. Ook Citroën, Peugeot en Ford maken deel uit van die lijst.
… de staat het wegdek ook een invloed heeft op het aantal sloopauto’s?
En daar scoort België minder goed dan de buurlanden. Een goed onderhouden wegennet heeft een positieve invloed op de levensduur van je auto. Je auto kan namelijk schade oplopen door een slecht wegdek. De kwaliteit van het wegennet in België laat nog vaak te wensen over. De voorbije jaren zijn er wel pogingen ondernomen om het onderhoud van de wegen beter bij te houden.
… de vernieuwde techniek in auto’s indirect bijdraagt tot een beter onderhoud?
Daardoor is het bijna onmogelijk geworden met een auto in slechte staat te blijven rondrijden. Vroeger kon je nog gemakkelijk blijven rijden met een gat in de bodem van je auto. Door de huidige technieken lukt dat niet meer. De auto geeft onmiddellijk een teken als er iets mis is, bijvoorbeeld door symbolen op het dashboard of waarschuwingsgeluiden. Bij sommige gebreken zal de techniek zelfs verhinderen dat je zomaar met de auto wegrijdt en ben je verplicht langs de garage te gaan.
… Vlaanderen lage-emissiezones wil invoeren?
Een lage-emissiezone is een afgebakende zone waarbinnen voertuigen met een bepaald uitstootgehalte niet welkom zijn. In Nederland weren sommige gemeenten, zoals Amsterdam en Utrecht, al vervuilende auto’s. In België zal Antwerpen de eerste gemeente zijn die lage-emissiezones instelt. Vanaf de zomer van 2016 zijn vervuilende dieselwagens die vóór 2006 gebouwd werden niet meer welkom in de stad. Ook andere Vlaamse gemeenten mogen een lage-emissiezone instellen als ze dat willen. Heb jij een auto die klaar is voor de sloop? Via ikwilvanmijnautoaf.be geraak je gemakkelijk en snel van je sloopauto af.