Met uw smartwatch op pad
Al tientallen jaren proberen grote technologiebedrijven een efficiënte smartwatch te ontwikkelen. De ontwikkeling van zo’n slimme horloge is sinds enkele jaren in een stroomversnelling geraakt en daar spelen tegenwoordig ook autofabrikanten op in. Uw auto op afstand voorverwarmen, uw kilometerstand controleren of nakijken wanneer uw wagen nog eens onderhoud nodig heeft, het kan binnenkort allemaal met een smartwatch.
Mensen willen altijd en overal bereikbaar zijn, ook in de auto. De smartphone die daardoor sinds enkele jaren steeds sterker aanwezig is in ons dagelijkse leven heeft sinds kort gezelschap gekregen van een nieuw technologisch snufje: de smartwatch. Ook autofabrikanten moeten mee met hun tijd en proberen op verschillende manieren het gebruik van smartphone en smartwatch in de auto te integreren.
Integratie smartphone – auto
Verschillende autofabrikanten installeren al enige tijd nieuwe software in hun wagens waarmee bestuurders hun smartphone handenvrij kunnen bedienen en onderweg altijd verbonden blijven met de buitenwereld. De Ford SYNC-technologie is daar een voorbeeld van. De technologie is eigenlijk een geavanceerde vorm van handenvrij bellen via bluetooth. Bestuurders kunnen via spraakopdrachten hun smartphone bedienen terwijl ze achter het stuur zitten. Tegenwoordig zoeken autofabrikanten naar nog meer integratie tussen smartphones en hun auto’s. In 2013 al ging Hyundai een samenwerking aan met LG om een technologie te ontwikkelen waarmee bestuurders hun auto op afstand kunnen bedienen. Met de nieuwe technologie wilde Hyundai bestuurders de mogelijkheid geven te controleren of hun deuren en ramen gesloten zijn, of de wagen nog genoeg brandstof heeft, of de verlichting wel uitgeschakeld is, … En dat allemaal via hun smartphone.
Van smartphone naar smartwatch
Zo’n integratie tussen auto en smartphone heeft heel wat voordelen, dat zien autofabrikanten ook in. De digitale markt evolueert echter erg snel en om helemaal up-to-date te blijven, moeten autofabrikanten mee evolueren. Daarom willen steeds meer autobouwers nu ook een soortgelijke technologie ontwikkelen om connectiviteit tussen auto en nieuwe gadgets te garanderen. De hype van dit moment? De smartwatch. Verwacht wordt dat de programma’s die al gemaakt werden om een goede verbinding tussen auto en smartphone tot stand te brengen, nu ook aangepast zullen worden om compatibel te worden met de smartwatch. Een aantal autoconstructeurs, zoals Volvo, Tesla en BMW, hebben zelfs al zulke apps ontwikkeld of zijn nog bezig met de ontwikkeling ervan.
Volvo On Call
Volvo is al enkele jaren bezig met de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Volvo On Call, dat in 2001 gelanceerd werd, was zelfs een van de eerste geavanceerde connectiviteitssystemen voor personenauto’s ter wereld. In eerste instantie was Volvo On Call een veiligheidssysteem waarmee bestuurders bij ongeval, diefstal of pech snel in contact komen met de juiste hulpdiensten. Bij de lancering van het product in 2001, werkte het systeem met een ingebouwde simkaart. Die technologie is doorheen de jaren sterk gemoderniseerd. Ook vandaag nog heeft Volvo On Call die oorspronkelijke veiligheidsfuncties, maar die worden tegenwoordig aangevuld met nieuwe functies die voor meer connectiviteit zorgen tussen de auto en een smartphone of smartwatch.
Smartwatch achter het stuur
Bellen achter het stuur is verboden. Al die nieuwe snufjes maken het mogelijk uw smartphone toch veilig en handenvrij te gebruiken in de wagen. Het is echter niet helemaal duidelijk of de nieuwe integratie tussen smartwatch en auto wel wettelijk is. In Nederland, bijvoorbeeld, is het verboden als bestuurder een smartwatch te dragen. Het is namelijk niet toegelaten een gsm vast te houden achter het stuur. Onder die wet valt ook het dragen van een mobiel apparaat aan de pols. Wie in Nederland rijdt, kan dus maar beter zijn smartwatch afdoen om een boete van enkele honderden euro’s te vermijden. Ook in België werd de smartwatchkwestie al besproken, maar de wet rondom het gebruik van de smartwatch is nog niet duidelijk. De politie beschouwd een smartwatch niet als een gsm, maar een smartwatch mag niet gebruikt worden wanneer je achter het stuur ziet. Wie betrapt wordt op het gebruik van een smartwatch en daarvoor bestraft wordt, zal moeten hopen op de goodwill van de rechtbank. Het is dan namelijk aan de politierechter om te beslissen of de smartwatch een smartphone of een horloge is.