Teruggave dieselaccijnzen gunstig voor transporteurs

Doordat België dieselaccijnzen onder bepaalde voorwaarde teruggeeft, is het voor Nederlandse transporteurs voordeliger in België te tanken dan in Nederland. In januari 2014 steeg de dieselprijs in Nederland door een stijging van de dieselaccijnzen. In België zijn de accijnzen op diesel goedkoper.

Eind september lieten we al weten dat in België de benzineprijzen tweemaal zijn gestegen op twee weken. Tanken in België is daardoor duurder dan in onze buurlanden, met uitzondering van Nederland. In Nederland is een liter diesel 7 cent duurder dan in België. Voor Nederlanders die in het grensgebied wonen, is het dus sowieso voordeliger in België te komen tanken door de lagere kostprijs. Voor professionelen, zoals transporteurs, is tanken in België ook voordeliger door de teruggave van dieselaccijnzen.


Cliquetsysteem In België is het cliquetsysteem van toepassing op de brandstofprijzen. Het cliquetsysteem betekent dat als de brandstofprijzen onder een vastgelegd niveau dalen, de benzine- en dieselaccijnzen met de helft van die prijsdaling verhoogd mogen worden. De andere helft van de prijsdaling is voor de Belgische schatkist. Het omgekeerde cliquetsysteem bestaat ook: als de brandstofprijzen boven een bepaald niveau uitstijgen, worden de benzine- en dieselaccijnzen verlaagd, zodat de consument niet te hard getroffen wordt door de stijging van de benzineprijzen. Het cliquetsysteem betekent dus dat elke daling op brandstofprijzen deels tenietgedaan wordt door een verhoging van de accijnzen.


Terugvordering van dieselaccijnzen

Sinds 2004 kan professionele diesel, of diesel die gebruikt wordt voor professioneel gebruik, bijvoorbeeld door vrachtwagenchauffeurs of door taxichauffeurs, teruggevorderd worden. Concreet betekent dat dat professionele chauffeurs een deel van de door hen betaalde dieselaccijnzen kunnen recupereren. Er zijn wel een aantal voorwaarden verbonden aan de terugvordering van dieselaccijnzen. Enkel professionele chauffeurs die verantwoordelijk zijn voor goederentransport (zelfstandig of als arbeider) en die met een vrachtwagen met een MTM van 7,5 ton of meer rijden, chauffeurs van autocars uit categorieën M2 en M3, en taxibedrijven kunnen een terugvordering van de dieselaccijnzen aanvragen. Het bedrag dat teruggevorderd kan worden, is afhankelijk van de dieselaccijnzen en worden berekend per 1.000 liter diesel.


Voordeliger tanken in België Ook voor buitenlanders is diesel tanken in België goedkoper, want de terugvordering van dieselaccijnzen is ook geldig voor buitenlandse transporteurs en vrachtwagenchauffeurs die in België diesel tanken. Buitenlandse professionele chauffeurs die dieselaccijnzen willen terugvorderen, moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen als de Belgische chauffeurs. Bovendien moeten de voertuigen geregistreerd zijn in Europa. Chauffeurs die geld willen terugkrijgen, moeten er wel rekening mee houden dat het noodzakelijk is de tankbeurt met bancontact of een andere vorm van overschrijving te betalen. De dieselaccijnzen kunnen niet teruggevorderd worden bij een cashbetaling. De lagere brandstofprijzen in België en de mogelijkheid dieselaccijnzen terug te vorderen, maken het voor Nederlandse transporteurs ook voordeliger bij ons te komen tanken. Het Nederlandse BOVAG, de Bond van Autohandelaren en Garagehouders, vreest dat door de accijnsverhogingen in Nederland en de gunstige maatregelen in België, Nederland 500 miljoen diesel minder zal verkopen. Vindt u tanken te duur geworden en zoekt u een alternatieve manier om zich te verplaatsen? Verkoop dan uw wagen snel aan een van onze auto opkopers.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands