Evoluties in de autosector: de toekomst begint nu
Onze auto's worden steeds comfortabeler maar óók steeds eenvoudiger en veiliger. Voortdurend worden nieuwe technologieën ontwikkeld die autorijden gemakkelijker moeten maken en de veiligheid van de bestuurder en andere weggebruikers moeten beschermen. De geheel zelfrijdende auto lijkt daarbij nog toekomstmuziek, al is die toekomst dichterbij dan we denken.
De website Ikwilvanmijnautoaf.be heeft de allerlaatste ontwikkelingen op een rij gezet en constateert dat auto's de komende jaren steeds autonomer worden. Niels Oude Luttikhuis: "Auto’s worden steeds vaker uitgerust met veiligheidssystemen die de controle over het voertuig nemen op het moment dat de bestuurder die dreigt te verliezen. Bepaalde opties, zoals remote control parking en active cruise control, geven de bestuurder zelfs de mogelijkheid een manoeuvre automatisch te laten uitvoeren. En die autonomie zal de komende jaren alleen maar groter worden, we bevinden ons in een 'cross-over' van de huidige auto naar de geheel zelfsturende auto."
Automatisch inparkeren
Veel van deze ontwikkelingen zijn nu al actief of worden heel binnenkort verwacht in de nieuwe automodellen. Zo kan een meer geavanceerde vorm van automatisch inparkeren vooral bij grotere auto's veel kleine schades voorkomen. BMW speelt daarop in met de nieuwe BMW 7. Die wordt voorzien van 'remote control parking'. Dankzij die functie kan de bestuurder zijn auto vragen zichzelf te parkeren. Hij hoeft daarvoor niet eens zelf in de auto te zitten. Wel moet de auto voor de parkeerplaats worden gepositioneerd. Dat laatste is zelfs niet eens meer nodig met de park assist-functie die onder andere beschikbaar is op de kleine BMW i3 en op verschillende modellen van concurrent Volkswagen. Met park assist zoekt de auto zélf naar een geschikte parkeerplaats en helpt daarna bij het inparkeren.
Active cruise control
We kennen allemaal cruisecontrol, de functie waarmee je de snelheid van je wagen regelt en vastlegt. De 2.0 variant daarop is active cruise control die verschillende autofabrikanten nu al ter beschikking stellen. Daarbij wordt de snelheid van de wagen automatisch aangepast aan obstakels op de weg. Die dynamische versie van cruise control is vooral bedoeld om ritten op de autostrade gemakkelijker en veiliger te maken, maar ook in 'stop-and-go'-verkeer is het een handig instrument. De wagen komt automatisch tot stilstand als hij een file of een rij aan een kruispunt nadert en start ook automatisch weer als de baan vrij is. De active cruise control verhoogt de rijveiligheid van de auto en is een grote stap in de richting van een volledig zelfrijdende auto.
De status van je auto online
Als je auto een verbinding kan maken met een externe centrale, biedt dat veel mogelijkheden. Denk maar aan Opel OnStar dat sinds augustus op alle personenwagens van het Duitse Opel in Europa beschikbaar is. Dit systeem staat online in verbinding met een centrale en heeft verschillende functies. Via een app kan je de status van je auto op elk moment checken. Ook kan je dankzij het systeem je auto eenvoudig terugvinden als je vergeten bent waar je hem precies hebt achtergelaten. De meest vooruitstrevende functies van Opel OnStar zijn echter de assistentie bij diefstal en de automatische noodoproepen bij een crash. Met die laatste functie wordt automatisch contact opgenomen met de hulpdiensten als je auto gecrasht is. Dat noodoproepsysteem sluit alvast aan bij eCall, het automatische noodoproepsysteem dat vanaf 2018 verplicht zal worden in Europa. Met de diefstalbijstand kan je je auto gemakkelijk terugvinden via de gegevens die de GPS doorgeeft en kan de motor zelfs volledig worden gedeactiveerd als de dief de motor heeft uitgeschakeld. Opel is overigens niet de enige fabrikant die zo’n slimme assistent in de wagen geïntegreerd heeft. Peugeot Connect SOS en Volvo On Call bieden die mogelijkheid eveneens.
Gezondheidscheck onderweg
Omdat voorkomen natuurlijk beter is dan genezen en heel wat ongevallen veroorzaakt worden door medische aandoeningen van de bestuurder, onderzoeken verschillende autofabrikanten de mogelijkheid om de gezondheidstoestand van de bestuurder in real time te meten. Ford is daarin voorlopig het verst. Al enkele jaren is de Amerikaans autogigant bezig met de ontwikkeling van een 'health monitoring'. Sensoren in de zetels meten daarbij constant de bloedwaarden en de hartslag van de bestuurder om eventuele ongevallen naar aanleiding van hartfalen of andere medische problemen te voorkomen. Als het systeem, bijvoorbeeld, een hartaanval zou opmerken, stopt de auto vanzelf veilig aan de kant van de weg.