De toekomst van Hyundai: stevige uitbreidingen gepland
Hyundai ziet de toekomst rooskleurig in. De Koreaanse autofabrikant opent binnenkort een nieuwe fabriek in Korea en investeert ook in een nieuw distributiecentrum in België. Dat distributiecentrum zal auto-onderdelen leveren aan verschillende landen binnen en buiten Europa.
Hyundai stelde dit jaar tijdens verschillende autosalons nieuwe wagens voor. De vernieuwde Tucson werd in Genève voorgesteld, de gloednieuwe Santa Cruz in Detroit. Of de Santa Cruz effectief gebouwd zal worden, is nog niet duidelijk. De Tucson is aan het begin van deze maand in productie gegaan.
Hyundai Tucson, een groot succes
De introductie van de nieuwe Tucson was meteen een schot in de roos. De wagen is amper een maand in productie, maar de wachttijden lopen al op tot 2,5 maand. Om die wachttijd te verkorten, zal Hyundai een nieuwe fabriek openen in Seoul in Korea. De nieuwe fabriek zou de productiecapaciteit verhogen en de levertijd sterk verkorten. De huidige fabriek in Korea bouwt modellen die in Amerika, Australië en Azië verkocht zijn. De Europese modellen worden in de fabriek in Tsjechië gebouwd. De grote productiecapaciteit in Korea is niet verrassend. Amerikanen zijn grote fans van SUV’s. De Tucson is dus een gewilde wagen op de Amerikaanse markt en de grote vraag naar de SUV heeft een duidelijke invloed op de productie. In de zomer zou de nieuwe Tucson ook bij ons verkrijgbaar zijn. Hoe de Tucson bij ons zal aanslaan is moeilijk te voorspellen, maar Hyundai verwacht toch relatief hoge verkoopcijfers.
Nieuwe Santa Cruz
Tijdens het Autosalon van Detroit stelde Hyundai de nieuwe Santa Cruz voor, een pick-up. De autofabrikant was nog niet meteen van plan de Santa Cruz te bouwen, maar wilde op dat autosalon peilen naar de interesse in de nieuwe wagen. De nieuwe pick-up is gebaseerd op een personenauto. Comfort is dan ook een belangrijk element. Dat concept kan rekenen op voldoende bijval, waardoor de kans groot is dat Hyundai de wagen effectief in productie zal laten gaan. SUV’s en pick-ups zijn in Amerika enorm populair. In Europa rijden minder van zulke grote wagens rond. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat de Hyundai Santa Cruz bij ons uitgebracht zal worden. Door de grote vraag naar SUV’s en pick-ups in Amerika overweegt Hyundai daar ook een nieuwe fabriek te bouwen. Die nieuwe fabriek zou de productiecapaciteit sterk moeten verhogen met 300.000 wagens per jaar. Het zou dan vooral om SUV’s en pick-ups gaan. Volgens de eerste geruchten zou de productie van de Santa Fe en de Tucson naar Amerika gehaald worden. Ook de nieuwe Santa Cruz zou in Amerika geproduceerd worden.
Ook investeringen in België
In al de uitbreidingsplannen van Hyundai wordt ook België niet vergeten. Hyundai Mobis Europe investeert 50 miljoen euro in een nieuw distributiecentrum in Beringen. Hyundai Mobis is een aparte tak van Hyundai die zich bezighoudt met de productie en de distributie van auto-onderdelen van Hyundai en Kia. Hyundai Mobis is al aanwezig in Lummen. Het nieuwe distributiecentrum in Beringen zal in eerste instantie jobs creëren voor de werknemers die al in Lummen actief zijn, maar het aantal jobs zal al snel toenemen. Verwacht wordt dat het distributiecentrum 200 werknemers zal kunnen tewerkstellen. Het centrum zou in 2016 al volledig klaar moeten zijn voor gebruik. Tegen 2020 wil Hyundai de site in Beringen nog verder uitbreiden. Vanuit het distributiecentrum in Beringen zullen onderdelen voor wagens van de merken Hyundai en Kia uitgevoerd worden naar andere distributiecentra binnen en buiten Europa. Ook verdelers van Hyundai en Kia in België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland zullen via Beringen aan nieuwe auto-onderdelen geraken. Voor de provincie Limburg is dit project een boost. De provincie had zwaar te lijden onder de sluiting van Ford Genk. Dankzij de investeringen van Hyundai wordt de werkgelegenheid weer opgekrikt en wordt de regio ook weer interessanter voor andere multinationals en investeringsmaatschappijen.
Android Auto
Hyundai ziet het groots. Naast al die uitbreidingen en investeringen werkt de Koreaan nu ook samen met internetgigant Google. Twee jaar geleden onderzocht Google het smartphonegebruik van een aantal werknemers achter het stuur. Op basis van de resultaten van dat onderzoek ging Google aan de slag. Het doel? Android geschikt maken voor gebruik in de wagen. Android Auto werd in maart voorgesteld, zonder auto. Nu heeft Google het systeem opnieuw voorgesteld, maar dan ingebouwd in een Hyundai Sonata (i40 in Europa). De Hyundai Sonata is de eerste auto met Android Auto, maar Hyundai is niet de enige fabrikant die met Google zal samenwerken. Onder andere Nissan en Bentley zouden Android Auto ook in hun nieuwe modellen willen installeren.