Trajectcontroles zorgen voor minder ongevallen
Trajectcontroles worden sinds enige tijd op verschillende plaatsen in België uitgevoerd. Een trajectcontrole is efficiënter dan een flitspaal en zorgt voor minder ongevallen op de wegen waar de trajectcontroles worden uitgevoerd. Het aantal trajectcontroles zal de komende maanden nog stijgen.
Een trajectcontrole is een nieuwe en meer efficiënte manier om de snelheid van autobestuurders te controleren. In België zijn er sinds 1994 al meer dan 2.000 flitspalen geïnstalleerd. Een flitspaal controleert de snelheid van een chauffeur op een bepaald punt. Dat heeft als nadeel dat chauffeurs in de buurt van een flitspaal op de rem vliegen om daarna terug vol op de gas te gaan eens ze de flitspaal voorbijgereden zijn. Een trajectcontrole controleert de gemiddelde snelheid van een chauffeur op een afgebakend stuk weg. In tegenstelling tot een flitspaal bestaat een trajectcontrole dus uit twee delen: een beginpunt en een eindpunt. Telkens een auto het begin- en het eindpunt passeert, wordt er een foto getrokken om nadien te berekenen hoelang het voertuig erover gedaan heeft om van het begin tot het einde te geraken. Op die manier kan berekent worden hoe snel een chauffeur rijdt.
Trajectcontroles sinds 2009
Voor er in België officieel trajectcontroles geïnstalleerd werden, werden er een aantal proefcontroles uitgevoerd. Die proefcontroles zijn in 2009 begonnen in Doornik, Luik en Gentbrugge. Het was de bedoeling na de proefcontroles al tegen eind 2010 of begin 2011 officiële trajectcontroles te installeren waarbij snelrijders ook effectief beboet konden worden. Boetes uitdelen kon tijdens de proeftrajectcontroles immers nog niet doordat er nog geen Koninklijk Besluit voor was, wat noodzakelijk is om de controles te mogen uitvoeren.
Meer controles vanaf 2015
De eerste officiële trajectcontroles zijn sinds 2012 in werking in Brussel en Gentbrugge. Tegenwoordig zijn er in Vlaanderen 7 vaste trajectcontroles: een aantal in en rond Turnhout, in Antwerpen, in Gent en tussen Gent en Brussel. Dat aantal zou in 2015 verhoogd worden tot 21 vaste trajectcontroles in Vlaanderen. Vooral in de provincie Antwerpen zal de snelheid meer gecontroleerd worden met behulp van de trajectcontroles. Antwerpen krijgt 11 extra trajectcontroles, Vlaams-Brabant krijgt 2 trajectcontroles en Limburg krijgt er ook een.
In Wallonië worden vooral mobiele trajectcontroles georganiseerd. Het is niet bekend of ook daar het aantal trajectcontroles in 2015 zal worden opgevoerd of niet. Wel worden de voordelen van trajectcontroles in beide landsdelen erkend. De trajectcontroles hebben een positief effect op het aantal verkeersongevallen. Doordat autobestuurders hun snelheid matigen in een gebied waar trajectcontroles voorkomen, ontstaan er minder ongevallen. Bovendien gaan chauffeurs niet meer bruusk op de rem, zoals ze dat wel doen bij flitspalen. Ook dat zorgt voor minder gevaarlijke situaties op de baan. Bent u de flitscontroles en trajectcontroles beu? Verkoop uw auto aan onze auto opkopers en krijg ruimte om te investeren in andere vervoersmiddelen.