Belgische tweedehandsauto vertoont na een jaar al defecten
Wie een tweedehandsauto koopt van een particulier let maar beter wat extra op. Bijna 40% van de tweedehandsauto’s in België vertonen na een jaar al defecten. De oorzaak daarvan zou bij de keuring voor verkoop liggen, die te beperkt is.
Voor een particulier een tweedehandsauto mag verkopen aan een andere particulier, moet hij een keuring voor verkoop laten uitvoeren. Die keuring voor verkoop moet de consument een zekere garantie geven dat de auto in goede staat verkeert en dat hij geschikt is om de baan op te gaan. Ondanks die keuring voor verkoop krijgt ongeveer 4 op de 10 van de bestuurders die een tweedehandsauto hebben gekocht binnen het jaar te maken met een defect. In 20% van de gevallen gaat het zelfs om meerdere defecten of problemen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Europese Commissie.
4 op 10 heeft last van defecten
Het onderzoek van de Europese Commissie werd in 28 landen van de Europese Unie uitgevoerd. In die landen zou maar liefst 41% van de tweedehandsauto’s na een jaar al een defect vertonen. De meeste problemen komen voor in de Oostbloklanden. Daar zou zelfs 60% van de tweedehandsauto’s binnen het jaar een of meerdere defecten vertonen.
Ook in België worden heel wat bestuurders binnen het jaar al geconfronteerd met een mankement aan hun tweedehandsauto, maar België scoort met 39% toch iets beter dan het Europese gemiddelde. Dat cijfer ligt toch nog vrij hoog. De tweedehandskeuring die in België verplicht is om als particulier een auto aan een andere particulier te verkopen moet net tegengaan dat consumenten een miskoop begaan op de tweedehandsmarkt. De mobiliteitsorganisatie VAB pleit daarom nu voor een controle en een verbetering van de keuring voor verkoop.
Tweedehandskeuring verbeteren
De keuring voor verkoop van tweedehandsauto’s is momenteel vooral visueel. De controle die nu bij de autokeuring uitgevoerd wordt, kan de koper eigenlijk ook zelf uitvoeren. Zo wordt er gekeken of de verbanddoos, de gevarendriehoek en de brandblusser aanwezig zijn en of de brandstofdop nog op de auto zit. Een diepgaande technische controle van de tweedehandsauto wordt niet uitgevoerd. Het aantal problemen met tweedehands voertuigen zou verminderd kunnen worden door die visuele controle aan te vullen met of deels te vervangen door een technische controle van de onderdelen die het meeste risico lopen kapot te gaan. Door de tweedehandskeuring te verbeteren, kunnen veel problemen al vermeden worden en worden kopers van een tweedehandsauto bij de aankoop beter geïnformeerd over de staat van het voertuig en de onderdelen die later eventueel defecten zouden kunnen vertonen. Kopers kunnen dan op tijd stappen ondernemen om die problemen tegen te gaan of ze kunnen de aankoop annuleren. Kopers kunnen zichzelf ook beter beschermen door een testrit te maken met de tweedehandsauto om eventuele defecten al op te sporen en door een verkoopovereenkomst op te stellen met de verkoper.
Niet voor professionals
De keuring voor verkoop is enkel verplicht wanneer u uw tweedehandsauto verkoopt aan een particulier. Als het voertuig geslaagd is voor de tweedehandskeuring, krijgt u als verkoper verschillende documenten mee die u tijdens de verkoop aan de koper moet geven, zodat hij de auto onder zijn eigen naam opnieuw kan inschrijven.
Verkoopt u uw tweedehandsauto aan auto-opkopers, dan is de keuring voor verkoop niet verplicht.