Tweedehandsauto populairder in januari
Tijdens de maanden januari en februari zou de Belg op zoek gaan naar een tweedehandsauto. Dat blijkt uit cijfers van het DIV en de zoekertjessite Kapaza. In januari en februari is het aanbod tweedehandsauto’s over het algemeen ook groter dan tijdens de rest van het jaar. Dat zou te linken zijn aan het Autosalon dat jaarlijks in Brussel plaatsvindt.
In januari en februari worden traditioneel meer auto’s verkocht. Dat komt door het Brusselse Autosalon dat half januari 10 dagen op de Heizel plaatsvindt. Tijdens het Autosalon en de weken er vlak na geven autoverdelers heel wat mooie kortingen op de aankoop van een nieuwe auto. Veel bestuurders wachten dan ook tot het begin van het nieuwe jaar voor ze overgaan tot de aankoop van een nieuwe auto. Nu blijkt echter dat bezoekers van het Autosalon niet altijd op zoek gaan naar een nieuwe auto op het Salon, maar vaak ook gewoon inspiratie opdoen om op het internet naar een tweedehandsauto te zoeken
Meer inschrijvingen
Uit cijfers van het DIV, de Directie Inschrijvingen Voertuigen, blijkt dat in januari en februari over het algemeen meer nieuwe auto’s worden ingeschreven dan tijdens de rest van het jaar. De DIV houdt zich bezig met de inschrijving van motorvoertuigen. Bestuurders die een auto kopen, nieuw of op de tweedehandsmarkt, moeten hun auto inschrijven bij het DIV. Na de inschrijving ontvangen bestuurders hun inschrijvingsbewijs en een nummerplaat, waarmee ze met hun auto op de openbare weg mogen rijden. Ook als u een tweedehandsauto koopt, moet u die inschrijven bij de DIV om met die wagen te mogen rijden. Uit de cijfers van het DIV blijkt dat het aantal inschrijvingen van tweedehands voertuigen in januari en februari gemiddeld hoger ligt dan tijdens de rest van het jaar. In 2013 steeg het aantal inschrijvingen met 17% om in 2014 verder te stijgen tot 20%.
Meer zoekertjes
De cijfers van het DIV worden ondersteund door cijfers van de zoekertjessite Kapaza. Op de website zou het aantal autozoekertjes sterk stijgen en ook het aantal zoekopdrachten binnen de categorie “Auto’s” zou hoger liggen tijdens het Autosalon. Zo zouden er tijdens het Autosalon 15% meer autozoekertjes geplaatst worden en zouden de zoekacties binnen die categorie ook stijgen met 16%. Bezoekers van het Autosalon lijken dus inspiratie te zoeken op het Salon om dan op de tweedehandsmarkt de gewenste auto tegen een lagere prijs te kopen. Dat ze in dat geval een tweedehandsauto kopen, lijkt hen niet te deren.
Waarom een tweedehandsauto?
Maar waarom kiezen bestuurders voor een tweedehandsauto in plaats van een gloednieuwe wagen te kopen? De belangrijkste reden voor die keuze is ongetwijfeld de prijs. Ondanks de vele kortingen en premies die bestuurders tegenwoordig krijgen bij de aankoop van een nieuwe auto, blijft een nieuwe auto erg duur. Bovendien is de aankoopprijs van de wagen niet de enige kost die verbonden is aan de aankoop van een nieuwe auto: de auto moet onderhouden worden, na een paar jaar moet hij ook jaarlijks naar de keuring, er moet getankt worden om met de auto te kunnen rijden, er moeten belastingen betaald worden, … Die bijkomende kosten zijn ook aanwezig bij een tweedehandsauto, maar bij de aankoop van een tweedehandsauto wordt dan bespaard op de aankoopprijs.
Januari en februari lijken de beste periode om uw tweedehandsauto te verkopen. Toch kan het moeilijk zijn op te vallen in het grote aanbod op de tweedehandsmarkt. Meld daarom uw 2dehands auto aan op Ikwilvanmijnautoaf.be en verkoop uw auto binnen de dag aan een professionele opkoper.