Volvo van Gent naar China

Volvo Cars wil de productie en de verkoop van zijn wagens tegen 2020 optrekken tot 800.000 stuks per jaar. Om dat aantal te bereiken opende fabrikant in 2013 een nieuwe fabriek in China. Deze week kondigde Volvo aan de productie in die fabriek uit te breiden.

In september 2013 opende de Zweedse autofabrikant een fabriek in de Chinese stad Chengdu. In september begon Volvo de productie van de Volvo S60L, een langere versie van de S60, in China. Oorspronkelijk werd de S60 in Zweden en België geproduceerd, maar de tweede generatie van het model, dat in 2010 geïntroduceerd werd, rolde ook in Maleisië van de band. Sinds vorig jaar helpt ook China mee aan de productie van de Volvo S60.


Productie uitbreiden

En de productie in China wordt dus verder uitgebreid. Chengdu zou nu ook beginnen met de productie van de Volvo XC60, het populairste model van de Zweedse autofabrikant. De XC60 is een SUV die ook in Gent gebouwd wordt. In 2013 was de Volvo XC60 goed voor 45% van de productie in de Gentse fabriek. In totaal werden er in 2013 113.000 stuks van dat model gebouwd. De XC60 werd in 2008 geïntroduceerd en sindsdien heeft Volvo wereldwijd al meer dan 500.000 wagens van dat model kunnen verkopen. Om de vraag naar het model te kunnen blijven volgen, heeft Volvo besloten ook in China met de productie van de XC60 te beginnen. Op die manier komen er in China 500 nieuwe jobs bij en in totaal zou de Chinese fabriek 120.000 wagens per jaar moeten kunnen produceren. De keuze om de fabriek in China uit te breiden, lag voor de hand. De SUV van het Zweedse merk is namelijk erg populair in China. Wereldwijd steeg de verkoop van de XC60 met 20% tijdens de eerste drie kwartalen van 2014. In China steeg die verkoop zelfs met 32%.


Ook Daqing breidt uit

In 2013 plantte Volvo ook een fabriek neer in het Chinese Daqing. Ook die fabriek zal verder uitgebreid worden. Het doel van Volvo is van de fabriek in Daqing de modernste fabriek in China te maken. Daqing staat in voor de productie van de Volvo XC Classic of de XC90. Tot 2014 werd dat model in de fabriek in Zweden geproduceerd, maar de productie werd daarna overgeheveld naar China. In de fabriek in Daqing zou nog een nieuw model gebouwd worden, maar het is nog niet duidelijk welk model nog in China gebouwd zal worden.


Grootste afzetmarkt in China

Volvo investeert steeds meer in de Chinese fabrieken. Dat komt doordat China de belangrijkste afzetmarkt voor Volvo geworden is. Dit jaar zouden er in China meer dan 80.000 auto’s van het Zweedse merk verkocht worden. Volvo hoop dat aantal nog te kunnen uitbreiden tot 200.000 wagens per jaar in China.


Gent niet in gevaar

Die verwachte groei past perfect in het toekomstplaatje dat Volvo nog voor ogen heeft. Tegen 2020 hopen de Zweden namelijk minstens 800.000 auto’s per jaar te kunnen produceren. Volvo is een relatief kleine autofabrikant die op dit moment met ondercapaciteit zit. Dat betekent dat Volvo genoeg ruimte heeft om de productie verder uit te breiden en te investeren in nieuwe fabrieken. De bestaande fabrieken in Zweden en België lopen daardoor ook geen gevaar. De uitbreiding in China betekent niet dat Volvo de productie in Zweden en België op termijn wil stilleggen. Om aan 800.000 geproduceerde wagens per jaar te geraken, heeft Volvo de fabrieken in België en Zweden hard nodig. In Gent wordt in ieder geval de nieuwe generatie van de Volvo V40 nog gebouwd en verwacht wordt dat ook de Volvo XC40 naar Gent gebracht zal worden, maar daar bestaat nog geen zekerheid over.

In België is Volvo een van de 20 populairste merken. Heeft u een Volvo occasie die u wilt verkopen? Maak dan gratis gebruik van onze online automarkt.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands