Blik in de toekomst: de zelfrijdende auto
Hij zit er al een tijdje aan te komen, de zelfrijdende auto. Steeds meer fabrikanten zijn bezig met de ontwikkeling van een ‘car of the future’ om de veiligheid in het verkeer te verhogen: auto’s communiceren met elkaar, waardoor ze vanzelf gas geven en remmen en inspelen op veranderingen in het verkeer. Bumperkleven wordt onmogelijk, net als files, ongevallen en boetes.
Is het allemaal wel echt zo rooskleurig? Een zelfrijdende auto is (in theorie) een auto die geen inzittende nodig heeft om deel te nemen aan het verkeer. Slapen in de auto is dan ook voor de bestuurder geen probleem en die lange autorit naar je vakantiebestemming wordt ineens ook een stuk aangenamer. Zover is het echter nog niet, al zijn de grote autofabrikanten wel al druk bezig met de ontwikkelingen en eerste tests.
Op automatische piloot
Tesla is de eerste fabrikant die al in een vergevorderd stadium van ‘zelfrijdend’ zit. De fabrikant verwacht rond 2020 een zelfrijdende auto van de band te laten rollen en daarmee het eerste merk te zijn met een volledig zelfrijdende auto. Om Amerikaanse Tesla-eigenaars alvast aan het idee te laten wennen, werd er eind oktober een update uitgerold met daarin de optie ‘autopilot’. Net als in een vliegtuig kan de autopilot de controle over het voertuig van de bestuurder overnemen als de situatie dat toelaat. Handen los dan maar? Nee, nog niet. Want autopilot werkt nog niet altijd even soepel. Dat bewijzen verschillende filmpjes op YouTube met als onderwerp ‘Autopilot tried to kill me’ waarin bestuurders nog net op tijd kunnen ingrijpen om een botsing te voorkomen. Elon Musk, topman van Tesla, waarschuwt gebruikers om altijd de handen aan het stuur te houden, want ook bij het gebruik van autopilot blijft de bestuurder onmisbaar.
Geen rijbewijs meer nodig?
Eigenlijk zou je met een zelfrijdende auto geen rijbewijs meer nodig hebben, maar dat is wat te kort door de bocht. Het verkeer is namelijk niet gemakkelijk te voorspellen. Bovendien is het ook maar de vraag of we ons wel volledig willen overleveren aan de macht van computers. Want dat zijn het: computer op wielen, die constant in contact staan met satellieten, internet, sensoren en andere voertuigen op de weg. Zo’n computer kan last krijgen van storingen. Wat gebeurt als een zelfrijdende auto niet meer op zijn systemen kan vertrouwen? Stopt hij dan automatisch, dien je als bestuurder de controle weer over te nemen (en kàn dat ook?) of heb je dan gewoon pech? Systemen kunnen getroffen worden door een technische storing, maar ze kunnen ook in de war raken door externe factoren, zoals het weer. Een voorbeeld: een zelfrijdende auto houdt de weg in de gaten met behulp van sensoren. In dichte mist kunnen sensoren niets of te weinig “zien”, wat desastreuze gevolgen kan hebben.
Supercars zijn verleden tijd
De introductie van de zelfrijdende auto is ook wat jammer voor de liefhebbers van ronkende motors en supercars. Want waarom zou je als fabrikant nog een supercar maken als die zich als zelfrijdende auto aan de regels houdt en zo zuinig mogelijk probeert te rijden? Medeweggebruikers aan een kruispunt uitdagen zit er dan ook niet meer in, want de auto zal zich net aanpassen aan je medeweggebruikers. Van 0 tot 100 km/uur in 3 seconden tijd is met de zelfrijdende auto verleden tijd.
Hoe sta jij tegenover de komst van de zelfrijdende auto?