Google test zelfrijdende auto
Het tijdperk van de zelfrijdende auto komt steeds dichterbij. Internetbedrijf Google is al een aantal jaren bezig met de ontwikkeling van een zelfrijdende elektrische wagen en is klaar om binnenkort een prototype te testen. Eerst op een circuit, nadien op de openbare weg.
Het project Google Driverless Car werd in 2005 opgestart door Google. Met het project wil Google een zelfrijdende auto bouwen door software te installeren in de wagen die de auto dan bestuurt. Die software wordt de Google Chauffeur genoemd.
Zelfrijdende auto testen
Google is ondertussen al bijna 10 jaar bezig aan de ontwikkeling van een autonome auto. Deze week heeft Google een prototype voorgesteld dat klaar is om de baan op te gaan en getest kan worden. De auto zal eerst getest worden op een circuit voor het effectief de openbare weg op mag om daar getest te worden. De testritten op het circuit zullen de komende weken plaatsvinden. In 2015 al hoopt Google de zelfrijdende auto in de straten van Noord-Californië los te laten.
Om de auto op de openbare weg te mogen testen, moest wel een nieuwe wet worden ingevoerd. Toen Google begon met de ontwikkeling van zijn zelfrijdende auto, was er nog geen wetgeving rond het gebruik van dat soort wagens in de Verenigde Staten. Sinds 2011 hebben een aantal staten wel een wetgeving ingevoerd, waardoor het voor autofabrikanten mogelijk wordt een zelfrijdende auto te testen op de openbare weg. Op dit moment zou Google zijn auto kunnen testen in vijf Amerikaanse staten.
Geen technische specificaties
De auto van Google wordt volledig aangestuurd door een computer. Daardoor leek het Google niet nodig een stuur en remmen in te bouwen. Eerder dit jaar beweerde Google een prototype te hebben ontwikkeld zonder stuur, gaspedaal en remmen. Het is nog niet helemaal duidelijk of de wagen die nu getest zal worden uiteindelijk wel met die onderdelen werd uitgerust of niet, maar verwacht wordt van niet. Google is erg karig met de informatie over de zelfrijdende auto. De wagen zou een maximumsnelheid van 40 km/uur kunnen halen, maar afgezien daarvan zijn er geen technische details beschikbaar.
Autobouwer gezocht
Google heeft dan wel een zelfrijdende auto ontwikkeld, het bedrijf is geen autofabrikant. Google wil dan ook niet zelf de auto bouwen die het bedrijf ontwikkeld heeft, maar wil beroep doen op een echte autofabrikant. Door de productie van de auto over te laten aan een of meerdere partners, hoopt Google zich meer te kunnen richten op de verbetering van de software die de wagen aanstuurt. Het is niet duidelijk met welke autofabrikanten Google zou willen samenwerken en of er al kandidaten zijn.
Geen chauffeur
Een zelfrijdende auto zou de handelingen van de chauffeur onnodig maken. De meeste autofabrikanten die zich al bezighouden met de bouw van een autonome wagen, zoals onder andere Volvo, Nissan en Audi, geven de chauffeur wel nog de mogelijkheid de controle over de auto over te nemen. Bovendien integreren de autofabrikanten een systeem in de wagen, waardoor de aandacht van de bestuurder wel nog opgeëist wordt. Audi, bijvoorbeeld, heeft een systeem ingebouwd dat meteen alarm slaat wanneer de chauffeur in slaap dreigt te vallen. De wagen van Google zit nog in de ontwikkelings- en testfase en zal dus waarschijnlijk nog verder uitgebreid worden met beveiligingsfuncties. Toch kan het een groot nadeel zijn voor Google als enkel de software de auto kan besturen en de chauffeur buitenspel gezet wordt. De zelfrijdende auto van Google wordt binnenkort getest. Over een paar maanden zal er ongetwijfeld meer technische informatie beschikbaar zijn over de autonome wagen. Blijf op de hoogte dankzij Ikwilvanmijnautoaf.be.