Traag rijden is zuiniger, en andere feiten en fabels
Een auto kost geld en blijft ook geld kosten na de aankoop: je betaalt de verzekering, het onderhoud en je moet regelmatig gaan tanken om weer even verder te kunnen. Het openbaar vervoer en de fiets zijn ontegensprekelijk goedkopere vervoersmethoden, maar over het verbruik van een wagen zijn heel wat onwaarheden de wereld in geslopen. Wij presenteren je 6 feiten en fabels over zuinig rijden.
Is een wagen met een automatische versnellingsbak zuiniger dan dezelfde wagen met manuele versnellingen? Mag je je auto laten warmdraaien voor je ermee wegrijdt? Heel wat bestuurders proberen zo zuinig mogelijk te rijden, maar rijden zij wel effectief zo zuinig als ze denken of hopen?
Fabel: Een manuele versnellingsbak is zuiniger dan een automaat
In aankoop is een automaat een stuk duurder dan een handgeschakelde wagen. Vroeger verbruikte een automaat ook nog eens meer dan een wagen met een manuele versnellingsbak. Om geld te besparen was een automaat dus niet de meest verstandige keuze. Tegenwoordig is dat echter veranderd. De huidige 8-traps automaten zijn een stuk zuiniger dan de oude automaten en dan handgeschakelde wagens. Dat komt doordat ze 8 versnellingen hebben en dus bij een lager toerental naar een hogere versnelling kunnen overgaan. Dat is ook wat je bij de rijschool leert: schakel bij een toerental van 2000 tot 2500 naar een hogere versnelling om zuiniger te rijden.
Fabel: Rijd trager, bespaar meer
Veel bestuurders denken dat ze door trager te rijden ook zuiniger rijden. Dat verhaal klopt echter helemaal niet. Langzamer rijden heeft geen invloed op je brandstofverbruik. Door bewuster te rijden en beter te anticiperen in het verkeer ben je wél sneller en zuiniger.
Feit: Uitbollen in plaats van remmen
Je komt aan een rotonde of een kruispunt. Je hebt twee mogelijkheden: (1) je rijdt zo ver mogelijk door en remt aan het einde pas of (2) je laat je auto uitbollen. Als je dat tweede doet, ben je heel goed bezig. Je rijdt namelijk veel zuiniger door de gas los te laten en de auto te laten verder rollen. Schakel dan terug en geef een beetje gas bij om op de juiste snelheid te komen. Die techniek kan je ook toepassen in de file. Constant remmen, schakelen en gas geven heeft een slechte invloed op je brandstofverbruik en is bovendien ook slecht voor je koppeling.
Fabel: Het is beter de motor te laten warmdraaien
Waarschijnlijk heb je het zelf al verschillende keren gedaan in de winter: de motor voor je vertrekt starten en een kwartiertje laten warmdraaien voor je effectief vertrekt. Op die manier hoop je misschien dat je wagen minder verbruikt. Jammer genoeg is die moeite voor niets. De motor heeft zelfs meer tijd nodig om warm te worden, waardoor je net meer verbruikt én het is ook nog eens slecht voor de motor. Je kan beter rustig wegrijden nadat je de wagen gestart hebt. Ook als je aan een spoorwegovergang staat te wachten of stilstaat in de file is het aangeraden de motor af te zetten. Als je je motor zelfs maar 8 seconden laat draaien, ben je al evenveel brandstof kwijt als bij het starten van de motor. Daarom worden nieuwe auto’s tegenwoordig vaak voorzien van een start-stopsysteem waardoor de motor afslaat wanneer je aan een rood licht of een spoorwegovergang komt en ook snel weer start wanneer je verder mag rijden.
Feit: Zuiniger rijden zonder airco
Technische snufjes in de wagen zijn leuk, maar ze leiden ook tot een hoger verbruik. Wist je bijvoorbeeld dat je 10% meer brandstof verbruikt door je airco continu te laten draaien? Als het warm is, kan je beter de airco met tussenpozen aanzetten. Met de ramen open rijden is natuurlijk ook een optie om het frisser te maken in de auto, maar ook dat leidt tot een hoger brandstofverbruik. Verder is het ook aangeraden zo weinig mogelijk extra gewicht mee te nemen. Wat je wel mag doen, is de cruise-control inschakelen op lange afstanden met een constante snelheid, zoals op de autostrade.
Je kan het verbruik van je wagen tijdens de rit onder controle houden door het brandstofverbruik te checken op de boordcomputer.
Feit: Spaar het milieu, neem de fiets!
Een binnenkopper: je bespaart het meest door je auto in te ruilen voor de fiets, vooral voor korte afstanden. Een auto verbruikt namelijk veel op een korte afstand, doordat de motor niet genoeg tijd heeft om voldoende op te warmen. Voor afstanden tot 5 kilometer is het daarom beter voor de fiets te kiezen. Als je toch een auto nodig hebt, raden we je aan een auto van na 2002 te kopen. In 2001 werden namelijk de verbruiksnormen verstrengd, waardoor jongere auto’s zuiniger zijn dan oude wagens. Ken jij nog feiten en fabels? Wat doe jij om zuinig te rijden? Deel hier je mening!